مهمترین مباحث روزنامه های امروز ککابل؛ دوشنبه/۱۱ جوزا

  • انتشار: ۱۱ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2مطبوعات
  • شناسه مطلب: 5929
روزنامه های امروز کابل

خواست‌های دولت افغانستان از پاکستان، فساد اداری و ناامنی‌ها در افغانستان مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه‌های ۱۱ جوزا است.

خواست‌های افغانستان از پاکستان

روزنامه ۸ ‌صبح می‌نویسد که سند خواست‌های افغانستان از پاکستان، دیروز رسانه‌ای شد. بدون عملی شدن این خواست‌ها، تلاش‌های سیاسی برای ختم جنگ افغانستان تحقق نمی‌یابد.

۸‌صبح نوشته که افغانستان از پاکستان خواسته محدودیت‌هایی بر رهبران طالبان وضع کند، پایگاه‌ها و شبکه‌های حمایتی آنان را ببندد و بر ضد شبکه حقانی اقدام نظامی کند.

۸‌صبح به حمایت پاکستان از مخالفان مسلح افغانستان اشاره کرده و افزوده که “اگر این شبکه‌های حمایتی برچیده نشود، بر رهبران طالبان محدودیت وضع نشود و شبکه حقانی یک شبکه تروریستی اعلام نشود، شورای کویته نیازی به مذاکره با کابل نمی‌بیند.”

به باور نویسنده سرمقاله روزنامه ۸‌‌صبح، اگر پاکستان واقعا خواستار پایان جنگ است، باید این فرصت را از دست ندهد و با برداشتن گام‌های عملی به مردم افغانستان ثابت کند که سیاستش دگرگون شده است.

فساد اداری در افغانستان

روزنامه افغانستان می‌نویسد که یکی از مصادق عمده فساد اداری که ادارات افغانستان را متاثر ساخته، تقرری‌های غیرقانونی می‌باشد.

افغانستان نوشته که روند شفاف استخدام کارمندان دولتی یکی از ارکان مهم نظام مردم سالار و دموکراتیک به شمار می‌رود.

افغانستان افزوده که “در این زمینه حکومت افغانستان توجه جدی نداشته و به اشخاص اجازه داده تا در روند تقرری‌ها دخالت کرده و افراد مورد نظرشان را بدون در نظر داشت شایستگی به پست های دولتی بگمارند.”

افغانستان نوشته که برآیند این روند فساد‌آلود این است که اغلب افراد بی‌سواد، بی تجربه و غیر متعهد پست‌های مهم دولتی را اشغال می‌کنند.

نویسنده سرمقاله روزنامه افغانستان از حکومت می‌خواهد که بر اساس اصل شایسته سالاری استخدام‌ها را انجام دهد.

ناامنی‌ها در افغانستان

روزنامه ماندگار به ناامنی‌های تازه در شمال افغانستان اشاره کرده و می‌نویسد که مقامات امنیتی خواسته اند که نیروهای خارجی برای جنگ با مخالفان مسلح در شمال وارد جبهه شوند.

ماندگار می‌نویسد که اگرچه مقامات می‌گویند اوضاع امنیتی شمال نگران‌کننده نیست؛ اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این بخش از کشور به ‌شدت ناامن و خطرناک شده است.

ماندگار نوشته “اگر دولت اراده کند و تصمیم به تامین ثبات در شمال داشته باشد و عزمی برای ناامن کردن شمال در دستور کار حلقاتی در داخل نظام وجود نداشته باشد؛ امن شدن شمال کاری یک‌ ماهه است.”

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله امروز خود به پایان زمان حصر خانگی شماری از بزرگان طالبان در قطر پرداخته است.

آرمان ملی می‌نویسد که بسیاری از طالبان پس از رهایی از زندان‌ها دوباره به جبهات جنگ برگشته اند و در ناامنی‌های بیشتر افغانستان سهم گرفته اند.

آرمان ملی نوشته که با توجه به سوابق بزرگان طالبان که در قطر هستند، دولت قطر و آمریکا باید به عنوان دوستان افغانستان متوجه آنها باشند تا دوباره به جبهه جنگ با دولت افغانستان برنگردند.

روزنامه اطلاعات روز سرمقاله امروزش را به فعالیت‌های شبکه حقانی در افغانستان تخصیص داده است.

اطلاعات روز می‌نویسد که حمله‌های خونین در چند ماه اخیر در ولایت‌های خوست، پکتیا، جلال آباد و کابل که در نتیجه‌ آن ده ها نفر کشته و زخمی شدند، همه از سوی شبکه حقانی انجام شده است.

اطلاعات روز نوشته که طالبان و حزب اسلامی بیشتر اهداف دولتی دارند و نهادهای خارجی را هدف قرار می‌‌دهند، هرچند که در حمله بر این اهداف، به جان غیرنظامیان هم هیچ اعتنایی ندارند؛ اما شبکه حقانی به گونه مطلق و همیشگی جمعیت‌‌های مردمی و اماکن عمومی را هدف قرار می‌‌دهد.

اطلاعات روز افزوده “شبکه حقانی در گذشته و اکنون تحت تاثیر و نظارت مستقیم سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان یا آی ‌اس ‌آی فعالیت کرده است.”

اطلاعات روز می‌نویسد که نخست وزیر پاکستان در سفر به افغانستان وعده داده بود که شبکه حقانی را سرکوب و جلو ورود آن‌ها را به افغانستان می‌گیرند؛ اما هنوز هم اعضای این گروه همه روزه وارد افغانستان شده و دست به فعالیت‌های تروریستی می‌زنند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟