مهلت ارسال آثار هنری به سومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی

  • انتشار: ۸ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 36245

با توجه به نقض گسترده حقوق بشر، توسط دولت آمریکا در سرتاسر جهان و نامگذاری هفته دوم ماه سرطان به نام “افشای حقوق بشر آمریکایی” مسئولان برگزاری این جشنواره از علاقمندانی که خواهان اشتراک در این برنامه هنری هستند، درخواست دارد تا آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

اسماعیل آجرلو دبیر اجرایی سومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی که در هفته دوم سرطان سال آینده خورشیدی برگزار خواهد شد توضیحاتی را در مورد برگزاری این مراسم هنری ارائه کرده است که در ذیل به مواردی از آن اشاره شده است.

وی گفته است با توجه به نامگذاری هفته دوم ماه سرطان هر سال به این نام، دبیرخانه پویش مردمی افشای حقوق بشر آمریکایی با همکاری مؤسسات و نهادهای مردمی و در راستای ارتقای آگاهی‌ها و فرهنگ عموم مردم ایران و جهان در زمینه حقوق بشر و از طرفی معرفی چهره واقعی مدعیان جهانی حقوق بشر با استفاده از آثار هنری، سومین جشنواره بین المللی حقوق بشر آمریکایی را در سطح ملی و بین‌المللی با ساختار دبیرخانه مردمی و غیردولتی برگزار می‌نماید.

هدف اصلی این جشنواره با استفاده از قالب‌های هنری و با محوریت تولید محصولات هنری، نمایان ساختن نقض حقوق بشر توسط آمریکا است.

نقض حقوق بشر توسط آمریکایی‌ها در بسیاری از کشورهای جهان باعث جان باختن هزاران تن شده است. به همین دلیل به منظور آشکار نمودن موارد نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا علاقمندان می توانند آثار هنری در موضوع های مختلف در این جشنواره ارائه کنند.

موضوع این جشنواره موضوع بین المللی است و وظیفه تمام هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه این است که آزادانه مطالب خود را ارائه کنند.

موضوعات محوری و عمومی این جشنواره عبارت است از: «نقض حقوق بشر در درون آمریکا»، «اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا نسبت به ملت ایران»، «اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا در سطح جهان»، «جنایات، ترور و قطعنامه‌های آمریکایی»، «جنگ‌‌های آمریکایی»، «دموکراسی آمریکایی»، «حقوق بشر در آمریکا»، «تبعیض آمریکایی» و …

آقای آجرلو گفت: ما در این جشنواره دو گرایش اصلی هنری و ادبی را اعلام می‌کنیم. گرایش‌های هنری شامل موشن گرافیک، اینفوگرافیک، پوستر، کاریکاتور است و رقابت میان هنرمندان داخلی و بین المللی در این گرایش‌های هنری به انجام خواهد رسید. بخش ادبی جشنواره ویژه رقابت هنرمندان داخلی و در دو قالب شعر هجو و داستان کوتاه است که گرایش‌های ملی این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

وی گفته است؛ همچنین بخش جنبی جشنواره که شامل تولید کلیپ‌های تصویری برای موسیقی‌های منتخب انقلابی و ضد استکباری است و تولید اپلیکیشن‌های موبایلی و صفحات مجازی نیز است.

دبیر اجرایی برگزاری این جشنواره می گوید؛ مهلت ارسال آثار 15 ثور 97 خواهد بود و پس از کارشناسی‌های انجام شده بر روی این آثار مراسم اختتامیه و همایش اصلی در ایام ماه سرطان و هفته حقوق بشر آمریکایی برگزار خواهد شد.

همچنین به دلیل نقض حقوق بشر در بحرین شیخ عبدالله الصالح جانشین دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین در مورد این جشنواره گفته است حضور آمریکا در بحرین به سال 1931 و هنگام کشف ذخایر نفتی در این کشور بازمی گردد که با شروع فعالیت شرکت نفتی “استاندارد اویل” در 1954 رسمیت یافت. آغاز حضور نظامی آمریکایی ها نیز به سال 1971 برمی گردد.

وی گفته است هدف آمریکا از حضور در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) حفاظت از منافع خود و رژیم‌های همپیمانش در منطقه می‌باشد. این حضور پس از جنگ 1973 (جنگ یوم کیپور- جنگ دوم اعراب و اسرائیل) تشدید شد که مقصود آن‌ها کنترل شاهراه مهم نفتی است.

این در حالیست بعد از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان بعد از سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم این کشور موارد زیادی نقض حقوق بشر از جمله کشتار غیر نظامیان، شکنجه زندانیان، تجاوز به خانه های مردم و موارد دیگری را مرتکب شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟