معنای رای من

  • انتشار: ۱ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 39763

من رای می‌دهم؛ با این‌که مشکلات را هم می‌دانم. ناکارآمدی حکومت را به‌خوبی درک می‌کنم، قابل قبول نبودن کارنامه حکومت را در عرصه‌های مختلف می‌فهمم. قطعا می‌دانم که بی‌عدالتی، بی‌قانونی، بیکاری، فقر، تبعیض، فساد گسترده، مواد مخدر، اعتیات و دیگر معضلات در کشور ما بی‌داد می‌کند.

با این‌همه؛ اما بازهم من رای می‌دهم. رای می‌دهم تا نه بگویم، به‌حکومت طالبان، نه بگویم به‌رادیکالیسم، نه بگویم به‌هرج‌ومرج، نه بگویم به‌حکومت‌های ملوک‌الطوائفی و نه بگویم به‌پایتخت‌سازی کابل به‌چند پایتخت.

رای می‌دهم، تا از باز گشت به‌گذشته جلوگیری نمایم، رای می‌دهم تا جامعه جهانی و شرکای بین‌المللی ما بدانند که ما، توانایی گام بر داشتن به‌جلو را داریم، هرچند که این توانایی اندک است. رای می‌دهم برای این‌که سخن گفتن در باره مشکلات با رای و تمرین با رای، بهتر از سخن گفتن با تفنگ و تمرین با تفنگ است. رای می‌دهم تا حرمت نهاده باشم به‌خون شهدای که برای دفاع از این آب و خاک جان داده‌اند، آنان می‌دانستند که مشکلات و نارسایی‌های امروز ما، فراوان است؛ ولی با این وجود، برای ساختن فردای بهتر، درنگ نکردند، رفتند و جانشان را در این راه گذاشتند؛ من رای می‌دهم تا تفنگ آنان به‌زمین نماند.

رای می‌دهم برای اینکه دموکراتیزه کردن جامعه و نهادینه کردن دموکراسی، نیاز به‌تمرین دارد و کالای وارداتی نیست که بتوان آن را یک‌شبه وارد کرد. رای می‌دهم تا نشان دهم که افغانستان نیز در عرصه سیاست و حکومت چیزهای برای افتخار دارد و آن داشتن آزادی بیان، آزادی عقیده، آزادی احزاب و دیگر آزادی‌های سیاسی و مدنی در منطقه استبدادزده است.

بنابراین، عطف به‌آنچه گفته شد، من رای می‌دهم و شما هم رای بدهید. برای ساختن فردای بهتر، راهی جز این نیست.

داکتر سید جواد سجادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟