مشاور رئیس جمهور ایران در دیدار با عبدالله: بندر چابهار بزودی مورد استفاده قرار می گیرد

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 15500

در دیدار  عبدالله عبدالله رئیس اجرایی و اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور ایران در مورد ارتباط افغانستان به آب هاب بین المللی از طریق بندر چابهار بحث هایی صورت گرفت، ترکان گفت که کار ساخت و ساز بندر چابهار به مراحل نهایی خود نزدیک شده است و این بندر تا چند روز دیگر رسما به بهره برداری می رسد.

آقای ترکان در سفر به کابل و در دیدار با عبدالله عبدالله گفت که افغانستان از طریق بندر چابهار به آب های بین المللی راه پیدا می کند. آقای ترکان در سفر به کابل و در دیدار با عبدالله عبدالله گفت که افغانستان از طریق بندر چابهار به آب های بین المللی راه پیدا می کند.

آقای ترکان در سفر به کابل و در دیدار با عبدالله عبدالله گفت که افغانستان از طریق بندر چابهار به آب های بین المللی راه پیدا می کند.

ترکان می گوید ایران علاقه مند است که روابط تجاری و ترانزیتی خود را با افغانستان بیشتر از ظرفیت و رقم موجود گسترش دهد.

چابهار در مقایسه با بندر عباس ۹۰ کیلو متر و در مقایسه به بندر کراچی ۷۰۰ کیلو متر به افغانستان نزدیک تر است و هزینه هر کانتینر اموال از این مسیر، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دالر کاهش خواهد یافت.

جانب افغانستان می گوید که این مسیر ارزان ترین و نزدیک ترین راه ترانزیتی به آبهای بین المللی و وصل شدن به مسیرهای ترانزیت جهانی است.

وصل شدن به بندر چابهار وابستگی افغانستان به بنادر ترانزیتی پاکستان را به شکل چشم گیر کاهش خواهد داد.

کارشناسان اقتصادی می گویند که چابهار یک فرصت استثنایی برای بهبود وضعیت اقتصاد نا به سامان افغانستان را فراهم می‌سازد. درکنار این خوشبینی اما گفته شده که دسترسی به بازارهای ایران و در مواردی هند، برای افغانستان با محدودیت‌های فراوانی نیز مواجه است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟