ماجرای 7 میلیارد دالر سعودی در استعفای نخست وزیر لبنان چه بود؟

  • انتشار: ۱۸ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 33085

یک روزنامه لبنانی بخشی از جزئیات مالی پشت پرده را که گفته می‌شود میان عربستان و سعد الحریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان اتفاق افتاده، منتشر کرد.

روزنامه الاخبار در جدیدترین گزارش خود در این باره نوشت سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان در برابر دو گزینه قرار داشته است:

اول: اجازه عربستان برای بازگشت کوتاه وی به بیروت و اعلام استعفا در آنجه و بازگشت فوری به ریاض؛ به نحوی که خانواده وی هم‌چنان (تا زمان بازگشت) در بازداشت باشند.

دوم: همراه شدن با برنامه‌های سران ریاض و اتخاذ موضع علیه میشل عون رئیس‌جمهور و حزب‌الله تا اخراج مابقی تیم سیاسی‌اش از لبنان؛ البته همزمان با بازگشت پول‌ها به دستگاه رسانه‌ای و سیاسی‌اش.

الاخبار در ادامه به نقل از یک منبع آگاه به این گزینه‌ها نوشت: عربستان از سعد الحریری می‌خواهد یک تبعیدگاه اختیاری انتخاب و سکوت اختیار کند یا اینکه به بیروت بازگردد و با دشمنانش روبرو شود.

این روزنامه ادامه داد براساس آخرین اطلاعاتی که شب گذشته از ابوظبی دریافت شده، الحریری، در ازای پرداخت بدهی‌های شرکت‌هایش -که حدود 7 میلیارد دالر است- توسط دولت عربستان سعودی، به نفع مقامات ریاض عقب‌نشینی کرده است، بر اساس این قرارداد، وی مالک دو خانه در ریاض و جده خواهد بود، که مالک یکی از آنها پدرش است و به نام مادرش ثبت شده است؛ همچنین قرار شده شرکت‌های الحریری از طرف بانک‌های عربستانی وام‌دهنده به مجموعه «سعودی اوجیه» تحت پیگرد قرار نگیرند.

شرکت سعودی اوجیه که دفتر مرکزی آن در شهر ریاض قرار دارد در سال 1978 توسط «رفیق حریری»، نخست‌وزیر اسبق لبنان و پدر سعد پایه‌گذاری شد. از سال 2015 گزارش‌هایی مبنی بر بدهکاری سنگین این شرکت و احتمال ورشکستگی آن منتشر شد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟