ماجرای سوتی خفن رییس جمهور در ملاقات با وزیرخارجه آمریکا

  • انتشار: ۳ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: بازار شایعات
  • شناسه مطلب: 32431

اطلس- رکس تیلرسون، وزیرخارجه ایالات متحده آمریکا در یک سفر غیرمنتظره به کابل آمد، در عرف دیپلماتیک وقتی یک مقام رسمی می خواهد به کشوری سفر کند باید حتما مسئولین امر را در جریان بگذارد اما این آقا مثل شیر سرش را پایین انداخت و آمد، از آنطرف رییس جمهور و رییس اجراییه بدو بدو رفتند به پایگاه نظامی بگرام تا او را از نزدیک ببینند.

پس از سفر از پیش‌ تعیین‌نشده دو ساعته رکس تیلرسن، وزیر خارجه امریکا به افغانستان، سفارت امریکا و دفتر رئیس‌جمهور غنی، با نشر بیانیه‌هایی، عکس‌هایی از جریان ملاقات این مقامات امریکایی و افغان منتشر کرد.

مشکل این است که محل این ملاقات در کابل نبود، بلکه در بگرام بود. بگرام، پایگاه نظامی امریکا در افغانستان است که شدیدا محافظت شده و در فاصله حدود ۹۰ دقیقه‌ای با موتر از کابل موقعیت دارد.

انتشار اطلاعات نادرست در عکسی که توسط امریکایی‌ها و افغان‌ها به نشر رسیده، به معنی پنهان کردن محل واقعی ملاقات است.

هر دو عکس، آقای تیلرسن و آقای غنی را نشان می‌دهد که در اتاقی در رأس مجلس نشسته‌اند. دو صفحه بزرگ تلویزیون در عقب آن‌ها است. روی میز آن‌ها، یک ترموز، دو پیاله و بوتل‌های آب گذاشته شده است. هیئت همراه آن‌ها نیز روبه‌روی هم، نشسته‌اند.

اما در عکسی که از سوی دفتر آقای غنی منتشر شده، ساعت کلان دیجیتلی که نمایانگر ساعت جهانی نظامی است و علامت هشداریه سرخ‌رنگ که در عقب تیلرسن و غنی به دیوار می‌باشد، حذف شده است.

دفتر آقای غنی در مورد تفاوت میان این دو عکس، جوابی نداده است. تیلرسن و همراهان او، پس از دیدار خود از افغانستان به عراق سفر کردند و تا صبح زود امروز سه‌شنبه، در این مورد واکنشی نداشته‌اند.

هانی فرید، یک متخصص عکس و استاد کمیپوتر ساینس در کالج دارتموت، می‌گوید: «در مورد این‌که عکس دست‌کاری شده است، جای شکی نیست».

آقای فرید می‌گوید: «احتمال دارد این کار، با فوتوشاپ انجام شده باشد. فوتوشاپ، نرم‌افزار ویرایشی است که می‌تواند نشانه‌ای را پاک و جای آن را دوباره پر کند. اما این روش پاک کردن نشانه در عکس، به سادگی قابل تشخیص است».

لین متصل به ساعت در دیوار و وسیله‌ هشداریه، در نسخه ویرایش شده، به‌طور کامل از بین برده نشده است. به‌نظر می‌رسد که این چیزها به دیوار محو شده باشد.

برای مقام‌های عالی رتبه امریکایی هم‌چون آقای تیلرسن، از سوی طالبان تهدیدهای امنیتی جدی وجود دارد. در ماه گذشته، زمانی‌که جیمز متیس، وزیر خارجه امریکا به کابل سفر کرد، ۵۰ فیر راکت به میدان‌هوایی کابل شلیک شد.

اما برخی افغان‌ها ممکن است که عکس دیدار آقای تیلرسن از افغانستان را تلاش‌های واضحی از حکومت افغانستان و یک نکته مثبت در روابط میان دو کشور به‌عنوان همکار بین‌المللی، تلقی کنند.

با این‌حال، اگر دست‌کاری عکس توسط حکومت وحدت ملی یک کار تازه باشد، اما حکومت افغانستان پیش از این نیز سابقه تغییر در اطلاعات برای پنهان کردن واقعیت را داشته است.

به‌طور مثال، وقتی طالبان مرکز یکی از ولسوالی‌ها را به تصرف خویش درآورد، حکومت محل اداری آن را به جایی دیگر منتقل کرد تا بگوید که «نه، ولسوالی سقوط نکرده است».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟