لوح سیاه به نشانه اعتراض به اداره های واحد دوم هرات تقدیم شد

  • انتشار: ۱۴ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 21749

معاون نهاد حمایت از خبرنگاران افغانستان در یک محفل که برای گرامیداشت از روز جهانی آزادی مطبوعات در هرات برگزار شده بود؛ از طرف این طرف این نهاد، لوح تقدیر سیاه را به نشانه اعتراض از کارکرد اداره‌های واحد دوم هرات که با رسانه‌ها همکاری ندارند به اداره اطلاعات و فرهنگ تقدیم کرد.

جاوید زیارتجایی، معاون نهاد حمایت از خبرنگاران افغانستان در محفل بزرگداشت از سوم می، روز جهانی آزادی مطبوعات صحبت می‌کرد، تاکید نمود که آمار اداره‌اش نشان می‌دهد 58 درصد خشونت‌ها علیه خبرنگاران را نهادهای دولتی و 11 درصد را گروه‌ شورشی طالبان انجام داده است.

جاوید زیارتجایی همچنان از طرف نهادش، لوح تقدیر سیاه را به نشانه اعتراض از کارکرد اداره‌های واحد دوم هرات که با رسانه‌ها همکاری ندارند به اداره اطلاعات و فرهنگ تقدیم کرد.

آقای زیارتجایی تاکید کرد که در سال گذشته، هشت خبرنگار زخمی شده، 3 خبرنگار بگونه موقتی زندانی و 40 خبرنگار دیگر مورد لت و کوب قرار گرفته‌اند.

هرات نسبت به سایر ولایت‌های افغانستان امنیت نسبتی بهتری دارد اما به باور نهادهای حامی رسانه‌ها، فضای کاری برای خبرنگاران از سوی اداره محلی این ولایت تنگ‌تر شده است.

همایون نظری، مسئول کمیته امنیت و مصئونیت رسانه‌ها و خبرنگاران به والی هرات به رسم اعتراض، تقدیرنامه نهادش را تقدیم نکرد.

به بیان آقای نظری، والی هرات در زمینه‌های متعددی از خبرنگاران حمایت نکرده است و این کار او سبب شده که مسئولان نهادش در مرکز کشور تصمیم بگیرند که در روز جهانی آزادی مطبوعات از او تقدیر نکنند.

با این حال اما اداره محلی هرات از کارکرد رسانه‌ای خود و حمایت از رسانه‌ها دفاع می‌کند.

محمد آصف رحیمی، والی هرات ضمن یادآوری از کارهای صورت گرفته، ایجاد مرکز مطبوعاتی اداره محلی و کمیته امنیت و مصئونیت خبرنگاران را بعنوان کارکرد خود برای حمایت از رسانه‌ها خواند.

گفته می شود، در سال “95” هشت مورد خشونت علیه خبرنگاران در غرب کشور به ثبت رسیده در حالی که در سال 1394 “191” مورد خشونت علیه خبرنگاران در کشور صورت گرفته است که ده تن کشته شدند.

بر بنیاد یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان در سال گذشته خورشیدی، 5 مورد حمله مسلحانه و بمب گذاری بر پایگاه‌های رسانه‌ای در کشور صورت گرفته و 32 مورد تهدید به مرگ و اعمال فشار مستقیم بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران برای سانسور انجام شده است.

گزارش نهاد حمایت از خبرنگاران نشان می‌دهد که در سال روان خورشیدی، 95 رویداد خشونت علیه خبرنگاران که در بر گیرنده موارد توهین، تهدید، فشار و یا حمله و اعمال تخریبکارانه در برابر پایگاهای رسانه‌ای افغانستان صورت گرفته شده است.

نظرات(۲ دیدگاه)

  1. (۸ قوس ۱۳۹۷)

    سلام بسیار مفید بود

نظر شما چیست؟