قطر، متحدی که رفتارش را ترامپ نمی پسندد

  • انتشار: ۱۵ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 23905

کشورهای بحرین، عربستان، مصر و امارات و چند کشور عربی دیگر امروز (دوشنبه) در اقدامی هماهنگ قطع روابط دیپلوماتیک خود با قطر را اعلام کردند و در پی آن پروازهای شرکت های هواپیمایی مصر، امارات و عربستان با قطر به حالت تعلیق درآمد.

روابط قطر با همسایگانش از ماه پیش رو به وخامت رفت. این وخامت روابط پس از آن آغاز شد که خبرگزاری رسمی قطر اظهارات “شیخ تمیم بن حمد” امیر قطر را درباره موضع این کشور در قبال ایران را منتشر کرد، اگر چه این خبرگزاری بعدا اعلام کرد که مورد حمله هکرها قرار گرفته است.

برای درک چرایی آنچه که از روز گذشته تا بدین لحظه نسبت به قطر در حال رخ دادن است می توان یادداشتی از دنیس راس که در 8 ثور منتشر شد را بازخوانی کرد.

دنیس راس یکی مشاورین اوباما در زمینه غرب آسیا چندی قبل در USATODAY نوشت: قطر هم می خواهد پایگاه آمریکایی داشته باشد و هم می خواهد اخوان المسلمین را حمایت کند.

راس می نویسد: ترامپ به متحدین آمریکا دوباره نگاه می کند. ترامپ در حالی‌که متحدین خود را حفظ می کند، از آنها می خواهد که سهم خود را بپردازند. قطر با در اختیار قراردادن پایگاهی بزرگ به آمریکا، شاید متحد نزدیک آمریکا به نظر برسد. متحد آمریکا کسی نیست که از بازیگرانی تهدید کننده منافع آمریکا حمایت کند. با این اوصاف قطر به دلیل حمایت از حماس و اخوان المسلمین متحد آمریکا نیست.

دنیس راس ادامه می دهد: متاسفانه تنها جنگ نرم الجزیره نیست که اسلام رادیکال را گسترش می دهد، بلکه در لیبی و سوریه نیز پول و تجهیزات به مبارزین اسلامگرای افراطی می دهد و حمایتی از نیروهای سکولار نمی کند. قطر کشور کوچکی است که دوست دارد نقشی بزرگتر از آن چه که هست در منطقه و فرامنطقه داشته باشد و در این راه از نفت و گاز و ثروت خود نیز استفاده کرده است. قطر می خواهد از جایگاه خود به عنوان پلی میان اسلامگراها و غرب بازی کند

قطر ارتباط با آمریکا و بازیگران خود را تنها در حالتی باید داشته باشد که آمریکا اجازه می دهد. رهبران قطر، ارتباط امنیتی با آمریکا را نیاز دارند. ترامپ باید مشخص کند که قطر این ارتباط را در صورتی می تواند داشته باشد که منافع آمریکا و شرکای منطقه ای اش تهدید نشوند. پایگاه نظامی آمریکا در قطر مهم است اما قطر باید بداند که جایگزین هم وجود دارد. امارات یا جای دیگر هم وجود دارد که می تواند چنین پایگاهی تشکیل شود و این اتحاد زمانی حفظ می شود که قطر شریکی باهوش باشد و با تهدیدهایی که آمریکا با آنها مقابله می کند، همراه نشود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟