فجایع انسانی در یمن در سکوت معنادار غربی ها

  • انتشار: ۱۳ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 23725

عربستان آغازگر جنگ علیه یمن بوده و در راستای منافع ضد انسانی خود از کشتن انسان‌ های بی‌گناه در یمن و نقض گسترده حقوق بشر در آن ابایی نداشته است.

یمن از 25 مارچ 2015 مورد تجاوز عربستان و متحدین منطقه ایش قرار گرفته است. این تجاوزات که به بهانه حمایت از منصور هادی رئیس جمهور مستعفی این کشور در برابر گروه های مردمی این کشور از جمله حزب الموتمر و جنبش انصارالله و ارتش ملی یمن صورت گرفت به دنبال تصرف سریع یمن و بازگرداندن قدرت به دست رژیم حامی عربستان در یمن بود اما چنانکه مشاهده می‌شود این جنگ تا به امروز طول کشیده و مقاومت مردم یمن مانع از دسترسی عربستان و متحدینش به اهداف خود شده است.

در برخی از تعابیر میدان جنگ در یمن به گردابی برای فرو بردن عربستان تشبیه شده است. اما در عین حال باتلاقی که مردم یمن را در میان گرفته و ذره ذره در خود می‌بلعد بسیار جدی تر و مایه ننگ همسایگان مهاجم یمن می‌باشد. طی دو سال از آغاز عملیات در این کشور وضعیت انسانی روبه وخامت رفته و نقض گسترده حقوق بشر توسط مهاجمین اولین دلیل این فجایع بوده است.

بیش از ده هزار نفر در این جنگ کشته شده که غیرنظامیان نیز در میان کشته‌ها آمار زیادی دارند. بنابر گزارش سازمان ملل، از زمان شروع حملات هوایی عربستان و متحدانش علیه یمن در مارچ 2015 بیش از 10 هزار نفر در یمن کشته شده‌اند که بیش از 3 هزار و 800 نفرشان غیرنظامی بوده‌اند. در عین حال گزارش نهاد حقوق بشر یمن جزییات دقیق‌تری از این فاجعه انسانی را روشن می کند. بر اساس اعلام این نهاد، در طول بیش از دو سال جنگ عربستان علیه یمن، 10 هزار و 811 شهروند یمنی جان باخته و 7 هزار و 8888 نفر دیگر زخمی شده‌اند و ساختار زیربنایی این کشور به‌شدت ویران شده است. 649 نفر از جان‌باخته‌ها زن و 1002 نفر کودک هستند، 9 هزار و 160 نفر نیز مرد هستند. در گزارشات دیگری تعداد زنان و کودکان از این تعداد نیز بیشتر است. همچنین طبق گزارشی از سازمان عفو بین الملل این جنگ حدود سه میلیون نفر را مجبور به ترک خانه های خود و زندگی هزاران نفر را تحت تاثیر قرار داده و نابود کرده است.

این در حالی است که میزان مواد غذایی و دارو به شدت در یمن کاهش یافته و محاصره شدید این کشور مانع از ورود این اقلام به آن می‌شود و تنها راه برای ورود دارو و غذا کمک‌های بشر دوستانه‌ای است که مسلما به اندازه‌ای که باید کافی نخواهد بود. در عین حال آمار نگران کننده شیوع وبا که به گزارش سازمان‌های بین‌المللی از مرز 60 هزار نفر با بیش از 500 نفر کشته گذشته است وضعیت را وخیم‌تر می‌نماید. تخریب زیرساخت‌های آب سالم در یمن عامل اصلی شیوع این بیماری و تخریب زیرساخت‌های بهداشتی این کشور عامل دیگری برای ناکامی در کنترل شیوع و مداوای بیماران بوده است. با این وصف یک فاجعه انسانی گسترده در یمن طی دو سال گذشه اتفاق افتاده و هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود. تحت این شرایط باید پرسید مقصر این فجایع چه کسانی هستند.

  1. عربستان و متحدین منطقه‌ای آن

این کشور متهم ردیف اول فجایع یمن می‌باشد. عربستان آغازگر جنگ علیه یمن بوده و در راستای منافع ضد انسانی خود از کشتن انسان‌های بی‌گناه در یمن و نقض گسترده حقوق بشر در آن ابایی نداشته است. همسو با عربستان متحدین منطقه‌ای آن و خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس در همراهی و همکاری با این جنایت علیه مردم بی گناه متهم می‌باشند. عربستان سعودی با ایجاد یک ائتلاف از کشورهای متحد خود مجوز این جنایت گسترده را گرفت و با اعمال نفوذ در نهادهای حقوق بشری از ایجاد کمیته‌های حقیقت‌یاب در مورد یمن نیز ممانعت به عمل می آورد. این در حالی است که جنایت های آن بر کسی پوشیده نیست.

  1. آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل

در بیانیه‌ای که سازمان عفو بین‌الملل چندی پیش منتشر کرد آمریکا و انگلیس را متهم به دامن زدن به نقض حقوق بشر در یمن با فروش سلاح به عربستان نمود. در این بیانیه آمده است: «از آغاز تجاوز عربستان به یمن در مارچ سال 2015 میلادی، واشنگتن و لندن بیش از 5 میلیارد دالر به عربستان سلاح فروخته‌اند.» این در حالی است که فروش مجدد تسلیحات به عربستان در سفر اخیر ترامپ به این کشور قابل توجه می‌باشد. رژیم اسرائیل نیز علیرغم تایید نکردن این موضوع اما بنابر شواهد بسیار در این مداخله نظامی، همکاری گسترده‌ای داشته است اما چیزی که بیش از همه در موضوع نقض حقوق بشر توسط عربستان در یمن آزار دهنده است سکوت و انفعال کشورهایی همچون امریکا و انگلیس به عنوان داعیه‌داران حقوق بشر می‌باشد. مثال حداقلی در این مورد مقایسه فضای گسترده تبلیغاتی آنان در وقایع شیمیایی خان شیخون در سوریه در برابر سکوت رسانه‌ای در مورد فجایع انسانی یمن بوده که می‌تواند دو دلیل عمده داشته باشد. اول اینکه عربستان متحد منطقه‌ای امریکا و مجری سیاست‌ها و منافع آن در منطقه بوده و بنابراین جنایت‌های ضد بشری آن قابل چشم‌پوشی است و دوم اینکه رد پای این جنایت تا خود این کشورها می‌رسد و رسانه‌ای کردن و فشار در این باب  انگشت اتهام را به سمت غرب نیز خواهد گرفت.

  1. نهادهای بین المللی

طی دو سال اخیر شاید گزارشات و بیانیه‌هایی در باره فجایع یمن از سوی این نهادها منتشر شده باشد اما هیچ یک قوی و کاربردی  نبوده و نتوانسته جلوی تجاوزات عربستان را بگیرد. حتی شاهد هستیم که عربستان به راحتی می‌تواند از زیر بار مسولیت خود در یمن شانه خالی کرده و جلوی تشکیل کمیته مستقل حقیقت یاب را در این موضوع بگیرد. این در حالی است که بان کی مون دبیر کل پیشین سازمان ملل در پیش از پایان مسئولیتش برای نخستین بار اعتراف کرده بود که به دلیل نیاز این سازمان به دالرهای سعودی نمی‌تواند علیه عربستان اقدامی صورت دهد. در اینجا به خوبی ناکارآمدی نهادهایی که به اسم حقوق بشر فعالیت می‌کنند، مشخص می شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟