غارت منابع و معادن افغانستان در سایه تداوم جنگ

  • انتشار: ۱۳ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیاقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 31485

غارت منابع معدنی افغانستان توسط آمریکایی در برخی از ولایت ها گزارش شده است اما کمتر نهادی و یا مقامی است که در این مورد اعتراض و یا اظهار نظر کرده باشد. منابع محلی در هلمند گزارش می دهند که هواپیماهای غول پیکر آمریکایی سال هاست که معادن بکر و دست نخورده افغانستان را به تاراج می برد.

ذخایر مواد معدنی افغانستان یکی از بزرگترین ثروتهای انباشته ،دست نخورده و آینده سازکشور بوده که بدون شک ساختمان آینده افغانستان مدرن وتعیین مسیر بسوی توسعه وترقی از راه منابع معدنی افغانستان می گذرد.

منابع در ولایت هلمند می گویند؛ محموله های اورانیوم معدن خانشین ولایت هلمند توسط هواپیماهای غول پیکر امریکایی قاچاق می شود. امریکا پایگاه هوایی را در نزدیکی این معدن احداث کرده و به صورت شبانه روز هواپیماهای باربری بزرگ مشغول فعالیت هستند

نمایندگان ولایت هلمند در پارلمان اذعان دارند، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد محموله های اورانیوم معدن خانشین ولایت هلمند توسط هواپیماهای غول پیکر امریکایی قاچاق می شود.

آنها می گویند، امریکا پایگاه هوایی را در نزدیکی این معدن احداث کرده و به صورت شبانه روز هواپیماهای باربری بزرگ مشغول فعالیت هستند.

در ساحه خانشین ولایت هلمند قرار تخمین جدید ناسا امریکا مقدار ۱،۴ میلیون تن متریک و ذخایر نیوبم با اضافه فاسفورس و اورانیوم وتوریم REE به مقدار ۳،۵ میلیون تن متریک وجود دارد.

افغانستان معادن بسیار غنی و اورانیوم و فلزات مختلف و سنگ های قیمتی بکر و دست نخورده ای دارد که سال ها است مورد طعمه بیگانگان است و بهره برداری های غیر مجاز صورت می گیرد.

در تحت ابروغبارجنگ غارتگرانه ومصنوعی افغانستان،اخیرآ تاراج ذخایر طبیعی کشور بازتاب گسترده یی در رسانه های جهان داشته است.

چنانچه «استیفن لیدمن» از جمله دانشمندان ایالات متحدهٔ آمریکا ،نویسنده ،پژوهشگر وتحلیلگر نامور آنکشور در مقالهٔ تحت عنوان «امریکاوغارت معادن غنی افغانستان »توافقنامهٔ اخیر میان روسای جمهور آمریکا وافغانستان منعقدهٔ نیویارک را در وبگاه گلوبال ریسرچ مورخ ۲۴ دسامبر۲۰۱۷،مورد تحلیل وارزیابی قرار داده است.

تجاوزبی پایان آمریکا درافغانستان نه تنها اینکه هیچ ارتباطی با مبارزه با تروریسم ندارد بل آمریکا از آن[تروریسم] حمایت می کند.اهداف حضور آمریکا در افغانستان عبارت ازکنترل کشور، استعمال آن برای امتداد لولهٔ گاز ونفت،به محاصره کشیدن چین وروسیه از طریق پایگاه های نظامی وغارت منابع غنی معدنی افغانستان که احتمالأ تریلیون ها دالر ارزش دارد. است

ذخایر معدنی افغانستان شامل باریت، کرومیت، ذغال سنگ، کبالت، مس، طلا، سنگ آهن، سرب، مقدارزیادی ازلیتیوم بسیارارزشمند و دیگر فلزات خاکی کمیاب برای محصولات یی با فناوری بالا، گاز طبیعی، نفت، سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، پتاس ، نمک، گوگرد، تالک، روی، و سایر مواد معدنی می باشد.

افغانستان یک گنجینهٔ منابع است، دلیل کلیدی وغیر قابل توجیه برای اشغال دائمی کشور توسط آمریکا ” جنگ “است.

اینجا اهداف آمریکا پیروزی نیست بل تداوم جنگ دایمی وبی پایان است .

پیش از این ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته بود؛ آنها مسائل توسعه اقتصادی، از جمله اینکه چگونه شرکت های آمریکایی بتوانند به سرعت به توسعه منابع غنی و”کمیاب “معدنی پرداخته و افغانستان‌ را کمک کنند” را با مقامات افغان به بحث گرفته اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟