علاوه بر حکومت، طالبان نیز حضور در نشست صلح ترکیه را رد کرد

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 35622

در حالیکه گزارش‌هایی مبنی بر برگزاری نشست غیررسمی مقامات دولت افغانستان و طالبان در ترکیه منتشر شده علاوه بر سخنگوی دولت، طالبان نیز حضور در این نشست را رد کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گزارش‌های منتشر شده درباره حضور این گروه در مذاکرات ترکیه را رد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان روز گذشته حضور نمایندگان این گروه را در نشست ترکیه رد کرد. آقای مجاهد در تویتر خود نشست ترکیه را «جعلی و دسیسه‌های خارجی» عنوان کرده است.

او نوشته: «ادعای اشتراک نماینده امارت اسلامی در نشست ترکیه حقیقت ندارد. ما نه به آنجا کدام نماینده‌ی فرستاده‌ایم و نه هم اشتراک کننده‌ها در آن نشست نمایندگی از امارت اسلامی می‌توانند.»

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور نیز در صفحه فیسبوک خود نوشته است که «افراد و اشخاصی كه كه در تركيه با شماری از اعضای طالبان صحبت كرده‌اند، ازحكومت افغانستان نمايندگی نمی‌كنند.»

بر اساس روز گذشته، همایون جریر، عضو حزب اسلامی به نمایندگی از دولت همراه با عباس بصیر در مذاکرات غیررسمی در ترکیه حضور داشته اند. اما تصاویر منتشر شده از نشست روز گذشته، نشان می دهد که دواجان عضو حزب اسلامی در طرف دیگر میز در جمع چهار نفری که نماینده های طالبان معرفی شده بودند حضور دارد.

این اولین باری نیست که طرف‌ها برای برقراری صلح میانجیگری می‌کنند اما تلاش‌های پیشین مثمرثمر نبوده‌اند. تلاش‌های کابل برای وارد کردن طالبان به مذاکرات چهار جانبه با حضور ‌آمریکا، چین و پاکستان سال ۲۰۱۶ شکست خورد.

اخبار برگزاری نشست مذاکرات صلح در ترکیه همزمان با این اتفاق منتشر شد که هیئتی از شورای امنیت در کابل نشستی را در افغانستان با رهبران این کشور درباره مسائل امنیتی و سیاسی برگزار کرد.

به هنگام ورود این هیئت ۱۵ نفره شورای امنیت سازمان ملل دولت افغانستان تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟