عدم اطلاع دقیق آمریکا از آمار سلاح های ارسالی به افغانستان و عراق

  • انتشار: ۶ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 15210

ایالات متحده آمریکا از سلاح های که از سال 2001 بدین سو به افغانستان و عراق تحویل داده است، آمار دقیقی ندارد.

بر اساس یک گزارش تحقیقی که تازه به نشر رسیده است، وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) از شمار سلاح‌ و مهماتی که پس از سال ۲۰۰۱، در افغانستان و عراق توزیع کرده، آمار دقیقی ندارد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از رصد؛ بر بنیاد این تحقیق، پنتاگون تنها برای تهیه سلاح‌های کوچک و مهمات جنگی در افغانستان و عراق از سال ۲۰۰۱ تا سپتامبر ۲۰۱۵، ۴۰ میلیارد دالر هزینه کرده و حداقل، بیش از یک و نیم میلیون سلاح کوچک در این مدت، به افغانستان و عراق فرستاده است.

اما براساس گزارش رسمی پنتاگون، آمریکا به ارزش ۷۹۹ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۱۲۲ دالر آمریکایی به افغانستان و عراق کمک نظامی کرده و به تعداد ۷۱۹ هزار سلاح‌ کوچک در این دوره به افغانستان و عراق فرستاده است.

این تحقیق توسط تیمی متشکل از پژوهشگران سازمان «Action on Armed Violence(AOAV) » مستقر در لندن، در طول یک سال انجام شده است.

در این تحقیق، ۴۱۲ قرارداد سلاح‌های کوچک توزیع شده از جانب پنتاگون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و محققین برای دقت بیشتر، از منابع گوناگون دولتی و مستقل به شمول قراردادهای وزارت دفاع، دیتابس قراردادهای تدارکات فدرال، گزارش‌های عملیات‌های خارجی، گزارش‌های سیگار، گزارش‌های حساب‌داری حکومت و تحقیقات مراکز تحقیقی، استفاده کرده‌اند.

این گروه تحقیقی ادعا کرده است که نتیجه تحقیق‌شان نمایانگر عدم حساب‌دهی و شفافیت در وزارت دفاع آمریکا است.

لین اوورتون، یکی از نویسندگان این تحقیق گفته است:«ما با دیدن دیگر ریکاردهای دولتی آمریکا دریافتیم که حداقل ۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۹۱۰ سلاح کوچک به افغانستان و عراق در جریان ۱۴ سال گذشته فرستاده شده اما به نظر می‌رسد که تنها ۳ فیصد آنها در دیتابس پنتاگون ثبت شده است.»

وی در ادامه گفته است: «دولت آمریکا همچنان اعتراف کرده است که نمی‌داند بسیاری از این سلاح‌ها و مهمات در حال حاضر در کجا قرار دارد یا استفاده می‌شوند».

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟