طرح ضربتی ایجاد هزاران فرصت شغلی کلید خورد

  • انتشار: ۲۷ عقرب ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 11543

حکومت وحدت ملی با آغاز برنامۀ ملی اشتغال‌زایی در کشور اعلام کرد که براساس این برنامه برای هزاران شهروند در سرتاسر کشور زمینۀ اشتغال فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پژواک، رییس‌جمهور غنی گفت: «از منابع مختلف ملی و کمکی، یک مقدار پول آماده کردیم تا برنامۀ ملی اشتغال‌زایی برای صلح را طرح و عملاً آن‌ را امروز افتتاح کنیم.»

رییس‌جمهور گفت، هدف اصلی پروگرام ملی اشتغال‌زایی، ایجاد زمینه‌های کار و اشتغال جدید برای مردم است. او ادامه داد که تلاش می‌شود در قالب این برنامۀ ملی، هم برای شهرنشین‌ها و هم برای روستانشین‌ها زمینۀ کار ایجاد شود.

اشرف غنی عنوان کرد که در روستاها قرار است بر‌اساس این برنامه‌ها زراعت و باغداری تقویت ‌‌شوند و دامداری توسعه ‌‌یابد و ‌سرک‌سازی و راه‌سازی نیز اجرا ‌شود، که این برنامه در محلۀ اول‌ ۴۷۰۰ قریه و در مرحلۀ بعدی‌ ۱۵۰۰۰ هزار قریه را پوشش خواهد داد.

رئیس دولت وحدت ملی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که برنامۀ ملی اشتغال‌زایی در شهرها طوری است که تعداد زیادی از شهروندان برای پاک‌کاری و تنظیف شهرها استخدام می‌شوند. در سوی دیگر، جوانان ما که شغل و حرفه‌ای را در جریان چندسال گذشته یاد گرفته‌اند، این برنامه زمینه‌های کار برای بخشی از آن‌ها را نیز فراهم خواهد کرد. علاوه بر آن، همان‌گونه که وعده کرده بودیم، کارهای ابتدایی روی خانه‌سازی و شهرسازی را آغاز نیز کرده‌ایم که براساس آن، صد‌هزار باب منزل ارزان‌قیمت ساخته شده و هزاران متقاضای صاحب کار خواهند شد.

اشرف غنی، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و محدویت کمک‌های کشورهای خارجی را از دلایل عمدۀ کاهش میزان اشتغال در کشور عنوان کرد.

تأمین نیروی برق

رییس‌جمهور در بخش دیگر از صحبت‌هایش تأمین برق برای توسعۀ اقتصادی و ایجاد زمینۀ اشتغال در کشور را یک امر مهم خواند و اعلام کرد که تا خزان سال آینده، تولید برق در افغانستان دوبرابر می‌شود.

اشرف غنی گفت، در حال حاضر ما ۲۳۱ میگاوات برق از تأسیسات و منابع ‌آبی و داخلی خود تولید می‌کنیم، اما سال آینده در همین وقت، این مقدار تا دوبرابر افزایش می‌یابد که ۲۴۰ میگاوات برق دیگر تولید خواهیم کرد. برپایۀ گفته‌های غنی، مطالعات تخنیکی این بخش تکمیل شده و کارهای مقدماتی ‌پروژه‌های تولید نیروی برق که در برخی موارد با همکاری سکتور خصوصی انجام می‌شود، نیز آغاز شده ‌و فعلاً زمان تطبیق آن فرا رسیده است. غنی ادامه داد که با اکمال فاز اول آن در طول یک‌ سال، صد میگاوات برق از انرژی آفتابی، صد میگاوات برق حرارتی از منابع گاز طبیعی کشور خود ما و چهل‌ودو میگاوات برق بند سلما، به تولید مجموعی برق کشور افزوده می‌شود.

رییس‌جمهور گفت، هم‌چنین در ظرف دوازده ماه آینده، ۱۷ بند آبی در ۱۷ ولایت ساخته می‌شوند که بودجه آن‌ را تا اندازه‌ای از مدارک مختلف تشخیص کرده است و برای فراهم‌آوری متباقی بودجه جداً کار جریان دارد. رییس‌جهور غنی توضیح داد که با کامل‌شدن بودجه این پروژه‌های تولید نیروی برق و بندهای آبی در کشور، حداقل برای ۲۵ هزار نفر کار به ‌صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

با این‌همه، رییس‌جمهور غنی اعلام کرد که فعلاً مژدۀ من به هموطنانم این است که برنامۀ ملی کاریابی و اشتغال‌زایی آمادۀ تطبیق است و از پلان به مرحله اجرا رسیده است که می‌تواند برای تعداد‌ زیادی از جمعیت کشور، مخصوصاً آن عده جوانانی که می‌خواهند به کشور خود خدمت کنند، کار فراهم می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟