ضمیر کابلوف: هدف آمریکا از حضور در افغانستان، فشار بر روسیه، چین و ایران است

  • انتشار: ۲۳ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 38226

ضمیر کابلوف،‌ نماینده ویژه پوتین در افغانستان و از مدیران ارشد وزارت امور خارجه روسیه گفت، آمریکا به این خاطر در افغانستان می‌مانند تا بتواند همچنان نفوذش بر کشورهای همسایه و رقبای منطقه‌ای خود یعنی روسیه، ایران و چین را حفظ کند.

ضمیر کابلوف در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک گفت: از نظر ما آمریکا در درجه اول به این خاطر در افغانستان است تا فرآیندهای سیاسی در کشورهای همسایه آن را مورد کنترل و اعمال نفوذ خود قرار دهد و همچنین قدرتش را به رخ رقیب‌های منطقه خود یعنی چین، روسیه و ایران بکشد.

کابلوف گفت: آمریکا آشکارا تلاش دارد تا منطقه آسیای مرکزی را دچار بی ثباتی کرده و بعدا آن را به روسیه منتقل کند تا متعاقب آن خود را به عنوان تنها مدافع تهدیدهای بالقوه و نوظهور در منطقه نشان دهد.

وی اظهار کرد: اگر آمریکا و همپیمانانش در ناتو به دنبال ادامه سیاست مخرب خود در افغانستان هستند این به معنی این است که غرب در حال رفتن به سمت احیا دوران جنگ سرد در این نقطه از جهان است.

وی افزود: ما از نزدیک تحولات را رصد کرده و آماده پاسخ در ضمن همکاری با شرکایمان و دیگر کسانی که هم فکر با ما باشند، هستیم.

کابلوف گفت: مسیر اتخاذ شده از سوی آمریکا و ناتو برای متقاعد کردن کابل به جایگزین کردن سلاح‌های سبک و هواپیماهای ساخت روسیه خود شگفت‌آور است چرا که به طرزی اجتناب ناپذیر منجر به کاهش قابلیت‌های رزمی نیروهای مسلح افغانستان و وخامت بیشتر اوضاع خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟