صندوق بین المللی پول: جنگ در خاورمیانه فرصت یک نسل برای پیشرفت را نابود کرده است

  • انتشار: ۲۷ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15682

رئیس صندوق بین‌المللی پول روز جمعه و همزمان با انتشار گزارش این نهاد در مورد تأثیر جنگ و بحران بر وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه گفته است که جنگ در کشورهایی مثل عراق، سوریه، لیبی و یمن «پيشرفت و توسعه یک نسل را نابود کرده» و میزان فقر وبیکاری را بشدت افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول در مطلب خود اضافه کرده جامعه بین‌المللی برای کمک به بازسازی زیرساخت ها و توسعه دراز مدت کشورهای منطقه باید خود را آماده کند.

او افزوده است که با توجه به ابعاد بحران ۱۱ میلیارد دالری که از سوی کشورهای اهدا کننده برای کمک به سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه تا سال ۲۰۲۰ وعده داده شده، کافی نخواهد بود. اين مبالغ باید به صورت کمک بلاعوض و وام با بهره‌های نازل اهدا شوند تا از فشار مالی بر کشورهای دریافت‌کننده بکاهد.

خانم لاگارد یادآور شده که بیش از ۲۰ میلیون آواره در کشورهای خاورمیانه و بیش از ۱۰ میلیون پناهجویی که به کشورهای دیگر رفته‌اند از هر بحران مهاجرت دیگری از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون گسترده‌تر است.

او تأکید کرده «جامعه بین‌المللی در کمک به کشورهای منطقه برای مواجهه با این شرایط بحرانی مسئولیت سنگینی دارد و صندوق بین‌المللی پول نیز آماده است سهم خود را ادا کند».

گزارش صندوق بین‌المللی پول و مطلب کریستین لاگارد در آستانه اجلاس مهم سازمان ملل متحد در مورد پناهجویان و مهاجران منتشر شده، که قرار است هفته آینده برگزار شود.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید از اواسط قرن بیستم خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از هر بخش دیگری از جهان شاهد جنگ و بحران‌های شدید بوده است.

خانم لاگارد افزوده است: «بحران و جنگ کشورهایی نظیر عراق، سوریه، لیبی و یمن را آسیب‌پذیر و بی‌ثبات‌تر کرده و دستاوردهای توسعه و پیشرفت نسل قبلی را کاملاً نابود کرده است.»

خبرگزاری آلمان نیز با استناد به گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول می‌نویسد طی پنج سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد حجم اقتصاد این کشور ۵۵ درصد کاهش یافته و احیای آن به سطح سال ۲۰۱۰ حداقل یک نسل طول خواهد کشید.

طبق گزارش این نهاد حتی اگر میزان رشد اقتصادی کشورهای جنگ‌زده خاورمیانه به ۴.۵ درصد برسد، بازسازی اقتصاد این کشورها در حد مشابه سال‌های قبل از جنگ به طور متوسط حداقل ۱۰ سال طول خواهد کشید.

در مورد مشخص سوریه ارزیابی صندوق بین‌المللی پول این است که احیا اقتصادی این کشور و رساندن آن به دوران قبل از جنگ داخلی حداقل ۲۰ سال طول می‌کشد.

این نهاد هشدار می‌دهد که روند بازسازی اقتصادی سوریه در صورت پایان جنگ در آن کشور تضمین‌شده نیست چون معمولاً پس از پایان جنگ در هر کشوری یک دوره بی‌ثباتی ادامه خواهد یافت.

بر پایه این گزارش «دوران پس از پایان جنگ معمولاً با مقاطعی از بی‌ثباتی و بحران‌های سیاسی و اقتصادی همراه می‌شود که روند بازسازی و رشد اقتصادی را مختل کرده و حتی باعث عقبگرد آن می‌شود، و نمونه این تأخیر در روند بازسازی را می‌توان در تعدادی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا مثل افغانستان، سومالی، لیبی، عراق و سودان دید».

گزارش صندوق بین‌المللی پول یادآوری می‌کند که مدتی پس از شروع دوران بازسازی معمولاً سیاستگذاران و مسئولان اقتصادی تحت تأثیر این عوامل مجبور می‌شوند در طرح‌ها و اولویت‌های خود برای بازسازی کشور تجدید نظر کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟