صدها افغان برای حمایت از عربستان در جنگ یمن حضور دارند

  • انتشار: ۱۱ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیدیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 33901

منابع امنیتی گزارش می دهند که هزاران تن از افغان ها برای جنگ های نیابتی در حمایت از عربستان سعودی به یمن فرستاده شده اند. اما به دلایل حمایت افغانستان از عربستان سعودی این موضوع رسانه ای نشده است.

پیش از این در بیستم جنوری سال ۲۰۱۶ میلادی بی بی سی در گزارشی از فرستاده شدن صدها تن از افغان ها به جنگ یمن خبر داده بود، در گزارش بی بی سی که با یک تن از افرادی که هفت عضو خانواده اش به یمن برای جنگ با حوثی ها رفته بود، مصاحبه شده بود.

وی اظهار کرده بود که افغان ها به بهانه زیارت حج به عربستان فرستاده شده و بعد از آن برای اشتراک در جنگ یمن به این کشور رفته اند. وی در این مصاحبه خویش گفته بود از روستای محل زندگی شان بیش از 50 تن به این کشور عربی اعزام شده اند.

وی همچنین در مصاحبه اش گفته بود که وی ثبت نام کرده است تا به جنگ عربستان علیه یمن فرستاده شود، به او گفته شده بود که قبله مسلمانان در عربستان با خطر مواجه شده است.

این گزارش با آنکه عواقب خطرناک این جنگ نیابتی را برملا ساخته بود از سوی دولت افغانستان نادیده گرفته شد و عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز با نشر اعلامیه حمایت دولت افغانستان را از عربستان در جنگ یمن اعلام کرد.

اکنون که بحث جنگویان افغانستان در جنگ های نیابتی در سوریه و یمن بالا گرفته است. منابع اطلاعاتی در امنیت ملی افغانستان می گویند که هزاران تن از ولایت های چون ننگرهار٬ کنر و دیگر ولایات جنوبی توسط ملایان تحت حمایت عربستان در افغانستان ثبت نام و به جنگ یمن و سوریه فرستاده می شوند.

این منبع اطلاعاتی گفته است که علاوه براین٬ حزب اسلامی گلبدین حکمتیار نیز صدها تن از جنگویانش را در جنگ سوریه٬ عراق و یمن فرستاده است. به نقل از این منبع اطلاعاتی؛ پیش از اینکه گلبدین حکمتیار به پروسه صلح بپیوندد با ابوبکر البغدادی بیعت کرده بود و صدها تن از جنگویانش را برای حمایت از داعش در سوریه و عراق فرستاده بود.

این در حالیست که در تاریخ هفتم آپریل سال 2015 میلادی یکی از سخنگویان حزب اسلامی به بی‌بی‌سی گفته بود، حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار اعلام کرده که آماده است صدها نفر از اعضای گروهش را برای حمایت از عربستان سعودی به یمن بفرستد.

در اوایل سال 1394 نیز ریاست‌جمهوری در حمایت از عربستان در جنگ یمن با انتشار بیانیه ای گفته بود «افغانستان در دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین با تمام نیرو در کنار دولت و مردم برادر و مسلمان کشور عربستان سعودی، در صورت بروز هر نوع تهدید قرار دارد.»

همه این موارد در حالی مطرح می شود که در روزهای گذشته، حکومت و تعدادی از سیاستمداران به شدت از اظهارات محمد محقق در مورد حمایت از جنگجویان افغان که علیه داعش در سوریه جنگیده اند، انتقاد کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟