شرط آمریکا برای از سرگیری کمک های امنیتی به پاکستان

  • انتشار: ۱۷ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 35291

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد، اگر پاکستان در برابر گروه‌های تروریستی از جمله طالبان و شبکه حقانی اقدامی قطعی و سرنوشت‌ساز اتخاذ کند، کمک‌های امنیتی به اسلام آباد را از سر می‌گیریم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد کمک‌های امنیتی خود به پاکستان را به حالت تعلیق درمی‌آورد، جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور این اظهارات را در جمع خبرنگاران در پنتاگون مطرح کرد.

وی گفت: ما همچنان در حال همکاری با پاکستان هستیم. اگر شاهد اقدامات قطعی و سرنوشت ساز از جانب اسلام آباد علیه تروریست‌ها باشیم، کمک‌های امنیتی‌مان به این کشور را از سرخواهیم گرفت. این تروریست‌ها بیشتر از آنکه برای ما تهدید باشند برای خود پاکستان تهدید به شمار می‌آیند.

ماتیس به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم همه شما مطلع هستید که پاکستان در جریان مبارزه با تروریست‌ها حتی بیشتر از ائتلاف ناتو نیرو از دست داده است اما ما اختلافات جدی درخصوص برخی مسائل با یکدیگر داریم که مشغول رفع آنها هستیم.

یکی از مهمترین مسائل این است که پاکستان در اقدامی تلافی جویانه جاده‌ها و مرز خود به طرف افغانستان را مسدود کند؛ مسیرهایی که آمریکا از آنها برای انتقال تدارکات به نیروهای ائتلافی و آمریکایی در افغانستان از آنها استفاده می‌کند.

اگرچه آمریکا به خاطر هزینه کم مسیرهای تدارکاتی پاکستان به شدت به آنها علاقه‌مند است اما مقامات پنتاگون تاکید کردند که زنجیرهای تدارکاتی‌ آمریکا بسیار انعطاف پذیر و متعدد هستند.

در پاکستان چندین تن از مقامات از جمله عمران خان، رهبر اپوزیسیون این کشور از دولت خواست تا خطوط تدارکاتی را مسدود کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟