شاه حسین مرتضوی: باز بودن رقابت های سیاسی به معنای بی ثباتی در افغانستان نیست

  • انتشار: ۶ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 34935

بعد از انتشار گزارش روز گذشته رویترز در مورد بن سیاسی در افغانستان و شکننده بودن نظام در آستانه انتخابات، شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور می گوید که میدان رقابت های سیاسی در افغانستان باز است و این به معنای بن بست سیاسی نیست.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفته است، حکومت افغانستان بر اساس قانون اساسی فعالیت احزاب سیاسی را تضمین کرده و دیدگاه‌های متفاوت به معنی بی‌ثباتی سیاسی نه، بلکه به معنی آزادی سیاسی است.

او افزود: “ما میدان رقابت سیاسی را باز گذاشتیم و قانون اساسی افغانستان هم فعالیت‌های احزاب سیاسی و آزادی بیان را تضمین کرده و دیدگاه‌های که در کشور مطرح می‌شود، این دیدگاه‌های متفاوت است و این نمی‌تواند نمایانگر نگرانی از وضعیت باشد، بلکه بازتاب دهنده آزادی بیان و آزادی سیاسی در افغانستان است.”

روز گذشته رویترز در گزارشی در مورد وضعیت افغانستان در روزهای اخیر و بعد از جنجال ها بین عطا محمد نور و سران حکومت در مورد برکناری وی از مقامش در از این ولایت نوشته بود که بعد از تنش های بوجود آمده بین سران حکومت وحدت ملی و عطا محمد نور والی مقتدر بلخ، که با مقاومت وی روبرو شده است، افغانستان در بن بست سیاسی قرار گرفته است و این بن بست نشان می دهد که وضعیت سیاسی در افغانستان در آستانه انتخابات به چه اندازه ضعیف و شکننده می باشد.

این خبرگزاری نوشته بود، همزمان با افزایش اقدامات واشنگتن علیه شورش طالبان، تلاش اشرف غنی رییس جمهور افغانستان برای برکناری یکی از قدرتمندترین والی‌های این کشور با مقاومت شدید روبرو شده و باعث تشدید بی‌ثباتی سیاسی در این کشور شده است.

رویترز گفته بود؛ عطا محمد نور، والی بلخ با گذشت بیش از یک هفته از زمانی که دفتر اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اعلام کرد، رییس جمهور استعفای والی بلخ را پذیرفته و جایگزین وی را انتخاب کرده از ترک سمت خود امتناع کرد.

این در حالیست که در روزهای گذشته جنجال ها بین سران حکومت وحدت ملی و عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت به شدت بالا گرفته است و آقای نور تاکید کرده که سران حکومت نمی توانند وی را از پستش در ولایت بلخ برکنار کنند.

عطا محمد نور مدت‌ها به دنبال ایفای نقش در عرصه ملی بوده و یکی از نامزدهای بالقوه در انتخابات ریاست جمهوری آتی افغانستان محسوب می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟