شاخص جهانی صلح افغانستان را بعد از سوریه دومین کشور ناامن جهان نامید

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 24117

در تازه ترین گزارش از شاخص صلح جهانی افغانستان بعد از سوریه به عنوان ناامن ترین کشورجهان و ایسلند به عنوان صلح آمیزترین کشور جهان معرفی شده است. در این رده بندی کشورهای نیوزلند و پرتگال در رده های بعدی صلح آمیز تریم کشورها در جهان قرار دارد.

شاخص صلح جهانی، در هفته‌یی که گذشت گزارشی حاکی از امن‌تر شدن جهان منتشر کرد.

این گزارش، سالانه با محاسبه هزینه جرم و جنایت، تحلیل سطح ریسک کشورها و شاخص‌هایی از این دست فهرستی از کشورهای آرام جهان را ارائه می‌دهد.

در این گزارش، سوریه، افغانستان و عراق، پایین‌ترین میزان امنیت را دارند. جنگ‌های پی‌درپی، بحران‌های سیاسی و حضور گروه‌های تروریستی، ناامنی‌های بسیاری را برای این کشورها ایجاد کرده است.

این گزارش در حالی افغانستان را یکی از ناامن ترین کشورهای جهان نامیده است که هفته گذشته کابل شاهد یکی از خونین ترین رویدادها در طی ده سال اخیر بود. در انفجار خونین چهارشنبه هفته گذشته که یک تانکر مملو از مواد انفجاری در منطقه دیپلوماتیک کابل بیش از 150 تن جان باخت و حدود 500 تن دیگر زخمی شد.

این گزارش در حالی منتشر شده که برخی کشورها، درگیر بحران‌های داخلی، جنگ و ناآرامی شده‌اند. همچنین انتخابات اخیر امریکا و مواضع جدید ریاست‌جمهوری این کشور، دامنه اختلافات را نیز بیشتر کرده است.

با این حال طبق این گزارش، در سال 2017، جهان به مکان آرام‌تری تبدیل شده است. در این گزارش، در بین 163 کشور، شاخص‌های امنیت مورد بررسی قرار گرفته و رتبه کشورها براساس بیشترین میزان صلح‌ در آنها اعلام شده است.

به گزارش اطلس، ایسلند به عنوان صلح‌آمیزترین کشور در جهان معرفی شده است. ایسلند که به‌ندرت درصدر اخبار و حوادث در روزنامه‌ها قرار گرفته، در چند سال اخیر توانسته رتبه اول صلح‌‌آمیز بودن را در میان کشورها به خود اختصاص دهد.

طبق آمار به دست آمده ایسلند که در سال‌های 2008 تا 2011، با ورشکستگی بانکی روبه‌رو بود، توانست با موفقیت براین بحران، به یکی از پیشرفته‌ترین جوامع تبدیل شود. همچنین سطح سواد و آموزش‌های اجتماعی مردم ایسلند، نرخ جرم و جنایت در این کشور را پایین نگه داشته است. به‌علاوه مخارج نظامی بسیار کمی دارد و شهروندان آن به عنوان شادترین و سالم‌ترین جامعه با بیشترین نرخ رضایت در جمعیت شناخته شده‌اند.

نیوزلند و پرتگال نیز، در فهرست کشورهایی با بالاترین میزان صلح، رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق سایر گزارش‌های به دست آمده، هرسال در گزارش صلح جهانی، از نیوزلند به عنوان یکی از امن‌ترین و صلح‌دوست‌ترین کشورهای دنیا یاد می‌شود. این کشور از ثبات سیاسی خوبی برخوردار است و نرخ جرم در آن بسیار پایین‌ بوده و احترام به حقوق انسانی از قوانین مهم در آن به‌شمار می‌رود.

همچنین این کشور در سال 1987 به عنوان منطقه غیرهسته‌یی معرفی شد و در حال حاضر نیز از جنبش‌های ضد هسته‌یی حمایت می‌کند.

در این گزارش اتریش چهارمین و دنمارک به عنوان پنجمین کشور امن جهان معرفی شده‌اند. اتریش از زمان جنگ جهانی دوم به بعد از منازعات دوری کرده و سیاست خارجی این کشور، همواره منعطف و بی‌طرفانه بوده است.

پایتخت دنمارک، نیز در طول جنگ جهانی دوم تحت اشغال نازی‌ها بود، اما از آن تاریخ تاکنون، دیگر در این کشور خبری از جنگ نیست. طبق نظرسنجی‌های به دست آمده، افرادی که در دنمارک زندگی می‌کنند، ترجیح می‌دهند به جای دامن زدن به درگیری‌های داخلی به مسائل اقتصادی بپردازند. بنابر این دنمارک از مناقشات نظامی دوری و بیشتر بر توسعه اقتصاد داخلی تمرکز می‌کند. پس از دنمارک، جمهوری چک، رتبه ششم را در میان کشورهای صلح‌دوست به خود اختصاص داده است. در ادامه این گزارش، نام اسلوونی کشور زیبای اروپایی نیز به چشم می‌خورد. درگیری‌های داخلی و جنگ‌های خارجی کمترین میزان را در این کشور دارد، همچنین جرایم و جنایات اجتماعی نیز، آمار پایینی را در این کشور به خود اختصاص داده‌اند.

کانادا، سوییس و ایرلند نیز از دیگر کشورهای امن در جهان به شمار می‌روند. طبق گزارش‌های به دست آمده، کانادا یکی از کشورهایی است که از سطح استندرد بالایی برخوردار است. این کشور، معمولا از مناقشات دوری کرده و برای مخارج نظامی هزینه نمی‌کند.

مردم سوییس نیز دارای خدمات صحی گسترده، نظام تحصیلات عالی و اشتغال بالا هستند. میزان وقوع جرم و جنایت در ایرلند نیز آمار پایینی را به خود اختصاص داده است. در واقع، ایرلند کمترین میزان جرم و جنایت در کل اروپای غربی را دارد.

نکته قابل توجه در این گزارش، رتبه امریکا در میان کشورهای امن است. همانطور که اشاره شد، پس از انتخابات در این کشور و مواضع غیرقابل پیش‌بینی دونالد ترامپ، موج جدیدی از بی‌اعتمادی در این کشور مشاهده و منجر به کاهش میزان امنیت در امریکا شد. طبق این گزارش، امریکا در بین کشورهای مورد بررسی در رتبه 114 قرار دارد.

در ادامه، با توجه به اخبار متعددی که در سال‌های اخیر از درگیری و ناامنی‌ها در کشورهای خاورمیانه به گوش می‌رسد، جای تعجب نیست، کشوری مانند سوریه کمترین امتیاز صلح در سراسر جهان را داشته باشد. در این آمار به دست آمده، سوریه، افغانستان و عراق، پایین‌ترین میزان امنیت را دارند. جنگ‌های پی‌درپی، بحران‌های سیاسی و حضور گروه‌های تروریستی، ناامنی‌های بسیاری را برای این کشورها ایجاد کرده است. با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته، در سال 2016، برای ایجاد امنیت در جهان، هزینه‌یی معادل یک‌هزار و 953 دالر برای هر فرد محاسبه شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟