سیگار: صدها میلیون دالر از سوی وزارت دفاع آمریکا در افغانستان حیف و میل شده است

  • انتشار: ۲۰ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 35404

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازه خود می گوید که صدها میلیون دالر از سوی وزارت دفاع آمریکا در افغانستان حیف و میل شده است.

روزنامه واشنگتن پست با عنوان این موضوع از قول یک نهاد مرتبط با پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا نوشته که کوتاهی در امور مدیریتی، طرح پروژه هایی که ناقص بوده و یا اصلا وجود خارجی نداشته، و فقدان استراتژی باعث اتلاف میلیون ها دالر از پولهای مالیات دهندگان امریکایی در افغانستان شده است.

به گزارش واشنگتن پست، مبلغ 300 میلیون دالر از مجموع بودجه 823 میلیون دالر تصویب شده از سوی کنگره امریکا، صرف هزینه های غیرمستقیم و یا حمایتی شده و به پروژه های مورد نظر در افغانستان ارتباط نداشته است.

برنامۀ بنام مارمویت برای عملیاتی کسب‌و‌کار و ثبات از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۴ میلادی در چوکات وزارت دفاع امریکا، به پیش برده می‌شد که هدف آن، رشد اقتصادی و انکشافی محلات، هم‌زمان با انجام عملیات محاربوی بود.کنگره امریکا برای این برنامه ۸۲۳ میلیون دالر را اختصاص داده بود.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازۀ به نشر رسیده خود گفته که از جمع این تخصیص ۶۷۵ میلیون آن در چنین پروژه‌های به مصرف رسیده که بسیاری آن‌ها به خاطر نگرانی‌های امنیتی، طرح و پلان نامناسب و سایر مشکلات، نا تمام باقی مانده‌اند.

سیگار در این تحقیق خود، از برنامه بازسازی برای عملیات کسب‌و‌کار و ثبات وزارت دفاع ایالات متحده این موضوع را نیز دریافته است که ۳۹۵ میلیون دالر یعنی نیمه پول تخصیص یافته این برنامه انکشافی، در امور غیر مستقیم و یا امور حمایتی از این پروژه‌ها به مصرف رسیده‌است.

سیگار می‌افزاید، این اداره از ۸۹ قراردادی برنامه بازسازی ماموریت برای کسب‌و‌کار و ثبات وزارت دفاع امریکا توانسته که ۴۳ قرارداد آن را بررسی کنند.

به گفته گزارش پس از بررسی قرارداد‌ها مشخص شده که برای به‌دست آوردن آن‌ها رقابت‌های اندک صورت گرفته شده‌است.

ضمناً از ۴۳ قرارداد نزدیک به ۲۱ آن با شرکت‌های عقد شده که رؤسای آن کارمندان سابق این برنامه وزارت دفاع امریکا بودند.

گزارش دفتر سر مفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان بر انتقاد‌های عدۀ از افغانانی مهر تائید می‌گذارد که می‌گویند، کمک میلیارد‌ها دالر جامعه جهانی برای بهبود زندگی افغان‌ها در طول پانزده سال را تا حد ادارات خارجی و تا اندازۀ هم موسسات در داخل افغانستان حف‌و‌میل کرده‌اند و عملاً برای ساختار افغانستان قسمت اندک آن به مصرف رسیده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟