سناتور سندرز خواهان تجدید نظر در صدور ویزای دختران دانش آموز افغان شد

  • انتشار: ۱۳ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاستفناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 25346

بعد از اینکه سفارت آمریکا در کابل به تیم شش نفری دختران دانش آموز برای شرکت در رقابت های بین المللی روباتیک ویزای سفر به آن کشور را نداد، برنی سندرز سناتور ارشد دموکرات از وزارت خارجه این کشور خواست به این دختران ویزای سفر به آمریکا را بدهد.

این سناتور ارشد دموکرات و کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶،  ایالات متحده از وزارت خارجۀ این کشور خواسته است “در صدور ویزا برای دختران افغان تجدید نظر کند”.

قرار بود یک گروه شش نفری دختران افغان برای شرکت در “نخستین رقابت بین المللی روبات برای شاگردان دورۀ لیسه”، به واشنگتن دی سی بروند، اما سفارت امریکا در کابل به آن دختران ویزا نداده است.

برنی سندرز، در واکنش به این اقدام، در صفحۀ رسمی فیسبوک خود نگاشته است “به منظور حمایت از آرمان های تعلیمی جوانان به ویژه دختران جوان، باید تمام جهان برای سیاست خارجی ایالات متحده، به عنوان یک اولویت نگریسته شود، نه یک تهدید”.

آقای سندرز، وزارت خارجه امریکا را به “تسریع” صدور ویزه به آن دختران “تشویق” کرده تا به گفتۀ وی “انجنیران جوان بتوانند به دی سی آمده و در رقابت با همسالان شان از سرتاسر جهان، سهم گیرند.”

وزارت خارجۀ ایالات متحده معمولاً در مورد دلیل رد ویزه های مخصوص ابراز نظر نمی کند.

این شاگردان مکتب با استفاده از وسایل معمولی قابل دسترس در منزل، یک روبات “تنظیم کنندۀ توپ” را ساخته اند.

سندرز دموکرات در صفحۀ فیسبوک خود با انتقاد از این تصمیم وزارت خارجۀ امریکا از تلاش این دختران افغان ستایش کرده نگاشته است “به دلایل که من نمی توانم درک کنم، وزارت خارجۀ ایالات متحده ویزای آنان را رد کرده است.”

این روبات ها با تیم های ایران، عراق، سودان و کیوبا، مناطق دورافتادۀ امریکای لاتین و حدود ۴۰ تیم از کشورهای با اکثریت مسلمان، کشور های اروپایی و آسیایی و ممالک افریقایی رقابت خواهند کرد.

در این رقابت ها که از ۱۶ تا ۱۸ جولای در شهر واشنگتن دی سی برگزار می گردد، حدود ۱۶۰ تیم از نقاط مختلف جهان در تلاشی به منظور ارتباط مردم در عرصۀ “علم، فنآوری، انجنیری و ریاضیات” به رقابت می پردازند.

این نخستین رقابت تخنیکی میان شاگردان مکاتب از سرتاسر جهان است که تحت نام “نخستین آزمون جهانی”، در شهر واشنگتن دی سی برگزار می شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟