سقوط ارزش پول افغانی در مقابل دالر آمریکایی در 13 سال گذشته بی سابقه بوده است

  • انتشار: ۱۸ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 44837

در پی سقوط بی سابقه ارزش پول افغانی در مقابل دالر آمریکایی، برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که در صورت ادامه این روند، دالر آمریکایی در مقابل پول افغانی به 75 خواهد رسید.

درماه های اخیر ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی به شدت کاهش پیدا کرده است. امروز (دوشنبه) یک دالر امریکایی با بیشتر از ۷۳ افغانی و 50 پول در بازار سرای شاهزاده کابل تبادله می‌شد.

این افزایش نرخ دالر در برابر پول افغانی بی‌پیشینه بوده ‌است. قیمت پول افغانی در مقابل دالر بعد از چاپ پول جدید در سال ۲۰۰۳ میلادی تا این حد کاهش نیافته بود.

منورشاه بهادری، رئیس کمیسیون اقتصاد ملی مجلس نمایندگان، گفته است که ناکارایی و ناکامی بانک مرکزی افغانستان، دلیل عمدۀ کاهش ارزش پول افغانی در مقابل دالر امریکایی است.

در واکنش به ادعای آقای بهادری، خلیل صدیق، رئیس یس عمومی هیات عامل بانک مرکزی افغانستان،در مورد کاهش ارزش واحد پولی افغانستان گفت، بلند رفتن ارزش دالر در برابر تقریباً همه ارزهای جهان، یکی از دلایل کاهش پول افغانی در مقابل دالر امریکایی است.

آقای صدیق همچنین گفت که در یک سال گذشته، در مقایسه با سایر کشور های منطقه، ارزش پول افغانستان در مقابل دالر کمتر کاهش یافته است: چهار در صد که به گفتۀ او، در مقایسه با کشورهای منطقه، ارزش پول افغانی در وضعیت بهتر است.

یک عضو اتحادیه صرافان افغانستان گفته است که ضعف مدیریتی بانک مرکزی دلیل کاهش ارزش افغانی در برابر دالر است.

وی افزوده است، در شش ماه گذشته نزدیک به چهل درصد ارزش افغانی کاهش یافته است که با هر بار کاهش، شهروندان کشور شاهد افزایش بهای مواد خوراکی بوده اند.

کارشناسان اقتصادی می گویند که گر ثبات پولی حفظ نشود، سطح فقر بالا رفته و زمینه برای انفلاسیون پولی مساعد می‎شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟