سفیر آمریکا در کابل: در جنجال بوجود آمده بین بلخ و کابل نباید از زور و خشونت کار گرفته شود

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 35767

بعد از بوجود آمدن کشمکش های سیاسی بین عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت و سران حکومت وحدت ملی، جان بس سفیر آمریکا در کابل گفت که در مورد برکناری آقای نور از مقام ولایت بلخ نباید از زور و خشونت استفاده شود.

جان بس سفیر جدید امریکا در افغانستان گفته است که ایالات متحده از حل سریع و مسالمت‌آمیز بحران بین ارگ ریاست جمهوری و عطا محمد نور حمایت می‌کند.

حدود یک ماه از برکناری عطا محمد نور از مقام ولایت بلخ می گذرد، اما آقای نور گفته است تا زمانیکه رهبران حکومت وحدت ملی خواست های حزب جمعیت را نپذیرد از مقامش در این ولایت کنار نمی رود.

جان بس در نخستین کنفرانس خبری‌اش در کابل با اشاره به موضوع تغییر والی بلخ گفت که این یک مسئله داخلی است و افغان‌ها با در نظرداشت قانون اساسی، حاکمیت قانون و اصل برابری در مورد آن تصمیم بگیرند؛ چرا که هیچ فردی فراتر از قانون نیست. به گفته‌ی آقای بس دیدگاه امریکا این است که در حل این مسئله از زور و خشونت نباید استفاده شود.

این در حالیست که در دو روز قبل، در تماس تلفونی معاون رئیس جمهور آمریکا با اشرف غنی رئیس بر حل مسالمت آمیز این مسئله تاکید شده بود.

کاخ سفید با نشر خبرنامه ای عصر روز سه شنبه گفته بود که معاون ریاست جمهوری مایک پنس، در تماس تلفونی با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به حل مسالمت آمیز انتقال رهبری در بلخ تاکید کرده و حکومت افغانستان را به تعامل از ورای گفتگو با عطا محمد نور ترغیب کرده است.

والی بلخ همواره تاکید کرده است تا ریاست جمهوری افغانستان شروط حزب جمعیت اسلامی را نپذیرد از ولایت بلخ کناره‌گیری نخواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟