سازمان ملل: قربانیان مواد انفجاری جاسازی شده در افغانستان افزایش یافته است

  • انتشار: ۱۶ میزان ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 48442

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارش تازه خود اعلام کرد که قربانیان مواد انفجاری جاسازی شده در افغانستان افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که رقم کشته‌ها و زخمی‌های غیر نظامیان بر اثر انفجار مواد انفجاری جاسازی شده که به صورت عمدی و بی‌رویه استفاده شده، از ابتدای سال جاری میلادی افزایش یافته و حدود نیمی از تلفات غیر نظامیان در افغانستان را تشکیل می‌دهد.

گزارش یوناما نشان می‌دهد که این حملات بیشتر شامل استفاده عمدی از مواد جاسازی‌شده انفجاری در حملات انتحاری و غیر انتحاری می‌باشد.

در این گزارش از حمله به مرکز آموزشی موعود، باشگاه ورزشی میوند و مرکز توزیع تذکره در غرب کابل، دانش آموزان قابلگی و تماشاچیان یک مسابقه کریکت در ننگرهار، کارمندانی ملکی دولتی، کارمندان بخش صحی و خبرنگاران، به عنوان مواردی نام برده شده که در آن از مواد انفجاری به صورت عمدی استفاده شده تا به غیر نظامیان آسیب وارد شود.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که هدف قراردادن غیر نظامیان به صورت عمدی در افغانستان جرایم جنگی بوده و قابل تحمل نیست.

وی افزوده است که حملات انتحاری و سایر حملات انفجاری علیه غیر نظامیان و همچنین استفاده بی‌رویه از این تاکتیک‌ها، نقض جدی قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است.

یوناما در این گزارش استفاده گسترده از حملات توسط مواد انفجاری جاسازی‌شده علیه غیر نظامیان افغانستان، از جمله حمله انتحاری بر اقلیت‌های قومی – مذهبی را جنایات جنگی یا جنایات علیه بشریت محسوب کرده و گفته است که این مساله مستلزم بررسی توسط مقامات ذی‌صلاح می‌باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟