زلمی خلیل زاد یکی از طراحان اصلی همه پرسی اقلیم کردستان عراق

  • انتشار: ۵ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 31168
زلمی خلیل زاد

بعد از همه پرسی در اقلیم کردستان عراق مسعود بارزانی در مصاحبه ای گفته بود که برخی از کشورها با وجود مخالفت ظاهری با این همه پرسی، اما در ماهیت از آن حمایت می کند. یک روزنامه چاپ ترکیه نوشت، زلمی خلیل زاد سفیر پیشین عراق یکی از طراحان اصلی این همه پرسی در کردستان بوده است.

روزنامه ینی شفق چاپ تر کیه از نشست مخفیانه برخی مقامات آمریکا در کرکوک خبر داد و نوشت: در این نشست پیتر گالبرایت دیپلومات پیشین آمریکا، برنارد کوشنر وزیر خارجۀ پیشین فرانسه و زلمی خلیل زاد سفیر پیشین آمریکا در عراق حضور داشتند و این روزنامه آنان را طراحان اصلی همه پرسی اقلیم کردستان عراق معرفی و اعلام کرد که این افراد چند روز قبل از همه پرسی در کرکوک با مقامات کُرد دیدار داشته اند.

در پی برگزاری همه پرسی و شکل گیری مخالفت های بین المللی از جمله سازمان ملل، امریکا و اتحادیه اروپا، مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق در مصاحبه ای در پاسخ به این که چه کشورهایی از این همه‌پرسی حمایت می‌کنند، گفت: «پس‌از برگزاری همه‌پرسی، این مسأله مشخص خواهد شد. برخی از کشورها، رویکردشان متفاوت از آن چیزی است که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند.

حال پس از گدشت سه روز از مصاحبه بارزانی برخی رسانه ها از جمله روزنامه ینی شفق از نشست مخفیانه برخی مقامات آمریکا در کرکوک خبر دادند و نوشتند: در این نشست پیتر گالبرایت دیپلومات پیشین آمریکا، برنارد کوشنر وزیر خارجۀ پیشین فرانسه و زلمای خلیل زاد سفیر پیشین آمریکا در عراق حضور داشتند و این روزنامه آنان را طراحان اصلی همه پرسی اقلیم کردستان عراق معرفی و اعلام کرد که این افراد چند روز قبل از همه پرسی در کرکوک با مقامات کُرد دیدار داشته اند.

این روزنامه روز سه شنبه در گزارشی مدعی شد: این سه مقام خارجی چند روز قبل از برگزاری همه پرسی، در کرکوک و در محل اقامت هوشیار زیباری وزیر خارجه و وزیر دارایی پیشین عراق و مشاور کنونی مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان، مذاکرات مخفی با برخی از سران اقلیم کردستان داشته اند.

ینی شفق هدف این اشخاص را تشکیل یک دولت مستقل کُردی تحت حمایت آمریکا عنوان کرد.

سفین دیزایی سخنگوی اقلیم کردستان عراق، فاضل میرانی رئیس دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان، روژ نوری شاویس اولین معاون پیشین رئیس جمهوری عراق، فؤاد حسین رئیس دفتر ریاست اقلیم کردستان و نجم الدین کریم والی کرکوک نیز در این نشست حضور داشته اند.

به ادعای این رسانه، پیتر گالبرایت یکی از معماران اصلی پروژۀ استقلال اقلیم کردستان گفته است که حکومت اقلیم کردستان متحد استراتژیک آمریکاست و سرنوشت نهایی آن کاملا آشکار بوده و نتیجه آن استقلال است.

ینی شفق گالبرایت را تهیه کنندۀ مادۀ 140 قانون اساسی عراق معرفی کرده و معتقد است که این ماده پایه تجزیۀ عراق بوده و وی همچنین بانی ایجاد منطقۀ خودمختار در شمال عراق و عامل ایجاد مسألۀ مناطق مورد مناقشه است.

این روزنامه زلمی خلیل زاد را نیز سفیر خائن به عراق معرفی کرده مدعی شده است که وی در حملۀ آمریکا به عراق در سال 2003 نقش ویژه ای ایفا کرده است.

همه پرسی غیر الزام آور کردستان عراق برخلاف مخالفت های بین المللی و دولت مرکزی بغداد و کشورهای همسایه، باشرکت بیش از 70 درصد از جمعیت 3 میلیون و 900 هزار نفری واجد شرایط رای در کردستان عراق برگزار شد.

در بین رژیم ها و حکومت ها تنها اسرائیل آشکارا اعلام کرد که از همه پرسی کردستان عراق حمایت می کند و این مساله بارها در رسانه ها انعکاس یافته و برخی تحلیلگران نیز اعلام کردند که این همه پرسی بخشی از توطئه و سناریوی رژیم اپارتاید تلاویو است اگرچه این مساله از سوی مقامات حزب دموکرات تکذیب شده است.

هنوز مقامات امریکایی نسبت به این خبر واکنش نشان نداده اند و برخی تحلیل گران معتقدند که امریکا از برگزاری همه پرسی کردستان عراق اهداف دیگر را دنبال می کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟