رقابت نفس گیر دو ابرقدرت در دیرالزور سوریه

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 30652

در حالی جنگ در شهر دیر الزور سوریه شدت گرفته است و تروریست داعش در حال نابودی است، نیروهای دولتی سوریه به همراه همپیمانانش در صدد بدست گرفتن کنترل شهر است، از سویی دیگر نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا برای جلوگیری از بدست گرفتن کامل این شهر استراتژیک و نفت خیز به دست نیروهای سوری، از قسمتی دیگر وارد این شهر شده است. این رویارویی در حالی صورت می گیرد که دو ابر قدرت جهانی هر یک از طرف های درگیر را مورد حمایت قرار داده است.

رویترز به نقل از پنتاگون خبر داده است که روسیه نیروهای مورد حمایت آمریکا را مورد هدف قرار داده است.

رویترز به نقل از پنتاگون خبر داد: نیروهای روسیه جنگنده هایی را در شرق رود فرات در نزدیکی دیرالزور سوریه هدف قراردادند که بدنبال آن شماری از نیروهای مورد حمایت آمریکا زخمی شدند.

این خبر ساعتی بعد از سوی نیروهای هوایی روسیه تکذیب شد، روسیه گفته است که هواپیماهای این کشور هیچ گونه حمله بر کردهای مورد حمایت آمریکا در دیر الزور نکرده است.

روز گذشته منابع خبری نزدیک به کردهای سوریه گزارش دادند جنگنده‌های روسی و سوری مواضع آنها را در اطراف دیرالزور هدف قرار داده‌اند. هر چند ارتش سوریه این ادعای کردها را رد کردند اما منابع میدانی نزدیک به کردها تأکید داشتند مواضع آنها هدف قرار گرفته است. کردهای سوریه در قالب «نیروهای دموکراتیک سوریه» نقش نیروی زمینی امریکا را در عملیات بازپس‌گیری رقه دارند.

پس از اینکه نیروهای دولتی موفق شدند به محاصره سه ساله بخش‌های تحت کنترل دولت در شهر دیرالزور پایان دهند، امریکایی‌ها برای اینکه دیرالزور کاملاً به دست دولت مرکزی سوریه نیفتد، کردها را به سمت دیرالزور اعزام کردند؛ اقدامی که با هدف جلوگیری از رسیدن نیروهای مقاومت به مرز عراق نیز صورت می‌گیرد. ولایت و شهر دیرالزور در شرق سوریه قرار گرفته و دروازه ورودی به غرب عراق محسوب می‌شود.

اکثر مناطق این ولایت به جز بخش‌های کوچکی از شهر دیرالزور در همان اوایل بحران سوریه به کنترل گروه‌های تروریستی درآمد. در طول پنج سال گذشته تلاش گروه‌های تروریستی (ابتدا جبهه النصره و بعداً داعش) برای تسلط کامل بر شهر با مقاومت سرسختانه نیروهای دولتی محاصره شده در این شهر، به در بسته خورد.  اگر گروه‌های تروریستی موفق می‌شدند تمامی شهر را به کنترل خود درآورند بال شرقی سوریه کاملاً سقوط می‌کرد و بازگشت نیروهای دولتی به این مناطق تقریباً غیرممکن می‌شد. سقوط شرق سوریه بیش از همه رؤیایی بود که امریکا در سر داشت.

روز گذشته فرماندهان کردی به ارتش سوریه هشدار دادند از رودخانه فرات عبور نکنند. احمد ابوخوله، رئیس شورای نظامی دیرالزور گفت: «ما به نظام و روسیه هشدار دادیم در حال آمدن به سمت کرانه رود فرات هستیم و آنها می‌بینند ما در حال پیشروی هستیم. ما به نیروهای نظامی و همپیمانانشان اجازه نمی‌دهیم از رود عبور کنند. هر روستایی که از توابع کرانه شرقی رود فرات باشد تا مرزهای عراق و سوریه هدف نیروهای ماست.

ما امیدواریم هرچه سریع‌تر کرانه شرقی به طور کامل آزاد شود.» اما ظاهراً هشدار نیروهای ارتش سوریه کمی دیر اعلام شده بود. مسکو در واکنش به این تهدید کردها اعلام کرد، یگان‌های ارتش سوریه عملاً از رود فرات در نزدیکی دیرالزور عبور کرده‌اند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری اعلام کرد، ارتش سوریه عملاً از روند مذکور عبور کرده است.

بعد از پیروزی بزرگ در اطراف دیرالزور ارتش سوریه به طرد داعش از مناطق شرقی کشور ادامه می‌دهد.  پیشتر مشاور ارشد رئیس‌جمهوری سوریه هشدار داده بود دولت سوریه برای آزادسازی کامل این سرزمین، علیه تمامی نیروها از جمله شبه‌نظامیان کرد خواهد جنگید.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای تحت امریکا با چالش درونی کردی و عربی مواجه شده‌اند و اختلافات شدید بین کردها و عرب‌ها وجود دارد. منابع نظامی وابسته به ارتش آزاد (الجیش‌الحر) اعلام کردند امریکا در قانع کردن گروه‌های وابسته به ارتش آزاد برای جنگیدن در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه برای تسلط بر دیرالزور شکست خورده است. ‌رسانه‌های وابسته به ارتش آزاد افزودند «جیش مغاویر الثوره» (وابسته به ارتش آزاد) که از سوی امریکا حمایت می‌شود اعلام کرد به هیچ وجه در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه نمی‌جنگد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟