ربانی اشتراک در نشست سازمان ملل را، به دلیل بحران سیاسی اخیر در کشور لغو کرد

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 35795

گفته می شود صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه به دلیل بحران سیاسی بوجود آمده بین عطا محمد نور و سران حکومت وحدت ملی، سفر خود به آمریکا را برای شرکت در نشست عالی رتبه سازمان ملل متحد لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم صلاح الدین ربانی برای نرفتن به نیویورک در شرایطی اتخاذ شد که حزب جمعیت اسلامی او با دفتر اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان وارد مذاکره شده تا مناقشه مربوط به والی بلخ را حل و فصل کنند.

هدف ربانی این است که به این بحران سیاسی رو به رشد که آزمونی برای اختیارات اشرف غنی است خاتمه دهد.

این خبرگزاری نوشته است؛ والی بلخ از کناره‌گیری امتناع می‌کند و همین مسئله نگرانی‌هایی را در واشنگتن ایجاد کرده است. در این بحران که بسیاری نگرانند به خشونت کشیده شود عطا محمد نور یکی از رهبران ارشد جمعیت اسلامی از کنار رفتن از سمت ولایت بلخ اجتناب می‌کند و ادعای دفتر غنی مبنی بر اینکه خودش از این سمت استعفا کرده را نمی‌پذیرد.

تیم مذاکره کننده حزب جمعیت اسلامی که عمدتا متشکل از تاجیک‌هاست تصمیم گرفته است که حضور صلاح الدین ربانی به عنوان رهبر حزب و مذاکره کننده اصلی در این مرحله حساس مذاکرات اهمیت دارد.

کمال الدین حمید، از اعضای ارشد جمعیت اسلامی گفت: او در افغانستان می‌ماند و برای نشست روز جمعه به نیویورک نمی‌رود چرا که منافع ملی اولویت دارد. هدف فرو نشاندن تنش‌ها و حل صلح آمیز این بحران است.

یک مقام دولت افغانستان هم تایید کرد: ربانی در نشست ویژه سازمان ملل درباره افغانستان حضور نخواهد داشت. بحران بلخ همچنین در دستور کار تماس تلفنی روز سه شنبه مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا و اشرف غنی قرار گرفت.

در بیانیه کاخ سفیدآمده است، معاون رئیس جمهوری آمریکا حمایت خود را از دولت افغانستان برای گفت‌وگو با عطا نور والی بلخ و انتقال مذاکره شده و مسالمت آمیز رهبری اعلام کرده است.

مناقشه با عطا محمد نور در برهه زمانی حساسی برای اشرف غنی رخ می‌دهد چرا که دولت او با وخامت شرایط امنیتی و نیز افزایش فشارها برای برگزاری انتخابات پارلمانی در امسال که مدت‌هاست به تعویق افتاده روبروست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟