رایزنی آمریکا با پاکستان در مورد باز نگه داشتن مسیر تدارکاتی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان

  • انتشار: ۱۸ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 35335

بعد از اختلافات بوجود آمده بین پاکستان و آمریکا، و قطع کمک های امنیتی واشنگتن به اسلام آباد، رسانه های پاکستانی گزارش دادند که مقام های نظامی ارشد آمریکا در حال مذاکره با پاکستان است تا مسیر تدارکاتی نیروهای آمریکایی و ناتو که در افغانستان حضور دارند را مسدود نکند.

روزنامه‌ی پاکستان آبزرور به نقل از وزیر دفاع امریکا نوشته‌است که جنرال ژوزف وُوتِل، فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش امریکا، چند روز پیش با فرمانده ارتش پاکستان گفتگو کرده‌است. وی درحال رایزنی با پاکستان است تا هماهنگی‌های لازم برای باز نگهداشتن مسیر تدارکاتی نیروهای امریکایی مستقر درافغانستان حتی بعد از تعلیق کمکهای واشنگتن به اسلام‌آباد، صورت گیرد.

وزیر دفاع امریکا همچنین گفته‌است درصورتی که اسلام‌آباد علیه تروریستها اقدام کند، کمک‌های ایالات متحده از سر گرفته می‌شود.

دولت آمریکا که چندی پیش اعطای کمک 2 میلیارد دالری خود به پاکستان را به خاطر برآورده نشدن انتظارات از پاکستان در زمینه رویارویی با تروریسم به تعلیق در آورد.

کاخ سفید روز گذشته هشدار داد اگر دولت پاکستان اقدام‌های قاطعی علیه طالبان و شبکه حقانی انجام ندهد و آنها را از پناهگاه‌های امن خود بیرون نکشد، همه گزینه‌ها در رابطه با پاکستان، روی میز خواهد بود.

تعلیق کمک‌های امنیتی آمریکا به پاکستان پس از آن انجام شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در توییت سال نوی خود، پاکستان را متهم کرد هیچ چیزی به آمریکا جز دروغ و فریب نداده و در ازای دریافت 33 میلیارد دالر کمک از آمریکا طی 15 سال اخیر، پناهگاه‌های امنی برای تروریست‌ها فراهم کرده است.

برخی از سیاست‌گذاران آمریکایی از کاخ سفید درخواست کرده‌اند پاکستان را دیگر یک متحد خارج از چارچوب ناتو به حساب نیاورد و از راه نهادهایی چون صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل متحد، این کشور را تحت فشار بگذارد. شماری از جنرال‌های وزارت دفاع هم خواهان اقدام‌های قاطعی از سوی آمریکا علیه پاکستان شده‌اند.

خط مشی جدید آمریکا در برابر پاکستان، از تمایل دونالد ترامپ برای داشتن یک راهبرد موفق در افغانستان ناشی می‌شود. مقام‌های کاخ سفید بر این باورند پاکستان به خاطر آینده منطقه و امنیت آن، باید به گونه‌ای بنیادین با عناصر تروریستی به نبرد بپردازد زیرا اگر پاکستان رویکرد جامعی نسبت به مساله تروریسم نداشته باشد، منافع آمریکا و دیگر کشورهای منطقه از جمله خود پاکستان، به خطر می‌افتد.

اکنون که پاکستان به درخواست‌های آمریکا در زمینه مقابله جدی با تروریسم پاسخ نداده، کاخ سفید به کارهایی چون تعلیق کمک‌های امنیتی به پاکستان دست زده و همچنین اعلام کرده همه گزینه‌ها در رابطه با اسلام آباد از جمله انجام اقدام‌هایی یک سویه و بیرون از چهارچوب نهادهای بین‌المللی، روی میز است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟