رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق: از خرابی های داعش در عراق وحدت عملی ایجاد کردیم

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27233

حجت الاسلام سید عمار حکیم در محفل آغاز به کار نهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی که صبح امروز در سالن همایش های صبای صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی ایران برگزار شد ضمن عرض تبریک ایام عید فطر و تقدیر از جمهوری اسلامی برای برگزاری چنین جلساتی که به ارتقا روحیه برادری در منطقه کمک می کند، اظهار کرد: این اجلاس در مشهد الرضا و پایتخت معنوی جهان اسلام برگزار می شود که بر اهمیت جلسه افزوده است و باید از امام رضا بخواهیم این رویدادها و تحولات را به نفع جهان اسلام سوق دهد و شاهد موفقیت های بیشتری در جبهه مقاومت باشیم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به اینکه این اجلاس خاستگاه وحدت و تمدن اسلامی است، ابراز کرد: یکی از جلوه های تمدن اسلامی وحدت است و دومین ویژگی اقتدار آن است که در سوره توبه به آن اشاره شده و مولفه دیگر تمدن اسلامی در سوره اعراف اشاره شده است.

سید عمار حکیم با بیان اینکه اینها نشان می دهد امت اسلام یک امت متمدن است، بیان کرد: ما به رسانه های جهان اسلام باید بگوییم اگر رسالتی را بخواهند بر دوش بکشند این است که رسانه دارای هدف است و به دنبال احیا فرهنگ است و نه به دنبال برانگیختن مسائلی حاشیه ای.
وی با بیان اینکه رسانه های اسلامی باید به دنبال ایجاد وحدت در میان کشورهای اسلامی باشند، تصریح کرد: وحدت نه تنها شعار نیست بلکه راهکاری ملی برای کشورهای اسلامی است و وحدت عملی توسط رسانه ها بین مذاهب اسلامی برقرار شود.

وی افزود: رسانه وحدت بخش به دنبال پررنگ کردن نقاط وحدت است و هرگز به دنبال مسائل ساختگی و غیر حقیقی نیستند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به اینکه سید حسن نصر الله سمبل وحدت در جهان اسلام است، گفت: هدف در اسلام وسیله را توجیه نمی کند و ما باید با اخلاق و اخلاقمداری اسلام را تبلیغ کنیم و رسانه اسلامی هرگز به دنبال فرقه گرایی نیست و این اولویت رسانه های اسلامی است.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با تاکید بر اینکه ما باید تولید کننده خبر باشیم نه اینکه تحت تاثیر اخبار دیگران باشیم، افزود: رسانه در دین اسلام از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با روشنگری این راه را ادامه دهیم و به ویژه برای مقابله با داعش یکصدا عمل کرده و یکصدا مفهوم حقیقی را به مخاطبان منعکس کنیم.

حکیم صحبت با زبان مهربانی را عاملی موثر در جذب مخاطبان به رسانه های اسلامی برشمرد و گفت: باید پیام های اسلامی را به صورت شیوا و رسا انتقال دهیم و لذا باید برای نشاندن حق و واقعیت تلاش کنیم و نباید کار را در زمینه سیاسی و نظامی متوقف کنیم.
وی تصریح کرد: باید در عرصه های مختلف خودمان را تقویت کنیم و از جهت فکری اندیشه ای و اجتماعی خودمان را ارتقا دهیم و رسانه ها را در این جهت صحیح به کار بگیریم و استمرار این روند می تواند نتیجه خوبی را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در دیدگاه اسلامی ما رسانه ها باید منصفانه عمل کنند و نباید در شرایط خلاف واقع عمل کنیم، ابراز داشت: ما به دنبال همگرایی با پیروان مذاهب اسلامی هستیم و باید بر روی نقاط اشتراک کار کرده و تقویت کرده بر دستاوردهای حقیقی خودمان تاکید کنیم و این خوشبینی را داشته باشیم که دیگران همنوع و هم کیش ما هستند و همدرد و هم عقیده با ما هستند و وقتی سخن از رسانه می کنیم باید تاکید کنیم که رسانه باید شجاعت و صراحت داشته باشد و حرفش را با شفافیت اعلام کند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: رسانه در کنار عزت باید به دنبال کرامت انسانی باشد و این موارد باید در رسانه های هدف دار و متعهد اسلامی مد نظر باشد و از مسائل حاشیه ای که دشمنان به دنبال آن هستند دور باشیم و بدانیم اگر با صداقت پیش برویم دشمنان نمی توانند به ما ضربه بزنند.

حکیم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید در عرصه رسانه به دنیال بسیج نیروهای خود باشیم ابراز کرد: باید مسالمت آمیز کار کنیم و بدانیم رسانه متعهد به دنبال دشمن سازی نیست و به دنبال رفع دشمنی است و تلاش می کند مخاطبین بیشتری را جذب کند.
وی با بیان اینکه قرآن کریم تاکید می کند پس از سختی آرامش است و در پس هر تهدیدی آرامشی قرار دارد، گفت: اسلام ما ربوده شده و ما باید اسلام حقیقی را از دستان دزدان خارج کرده و اسلام ناب را احیا کنیم.

وی با اشاره به اینکه داعش تجاوزگر به حقوق دیگران است، افزود: پدیده داعشی را نباید فقط در عرصه نظامی دید. ما در عراق داعش را به فرصت تبدیل کردیم و از خرابی های آنان یک وحدت عملی میان مردم ایجاد کردیم و توانستیم بر آنان فائق آییم و امروز می بینیم مردم ما چگونه توانستند ظرفیت های خود را در عمل به کار گیرند و دستاوردهای زیادی به دست آوریم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با تاکید بر اینکه در این مسیر جمهوری اسلامی قدرتمند در کنار عراق ایستاد، اظهار کرد: چالش بعدی چالش فرهنگی است و افکار الحادی در جوامع اسلامی توسط دشمنان ایجاد شده و باید در برابر آن هوشمند عمل کرد.
وی ادامه داد: چالش بعدی دوست نشان دادن اسرائیل و دشمن نشان دادن ایران است و این از پستی های روزگار است و ما باید بر این توطئه ها، مذهب گرایی، ملی گرایی و سایر نقشه های دشمنان با هوشمندی فائق بیاییم.

حکیم افزود: فضای مجازی چالش دیگری است و هر فردی باید در این فضا طوری برخورد کند که چارچوب های درست را به مخاطبان خود عرضه کند.

وی با بیان اینکه امروز باید واقعیت ها و دستاوردهای محور مقاومت را به مردم نشان دهیم، اذعان داشت: نبرد موصل نبردی واقعا انسانی بود زیرا بیش از یک میلیون ساکن داشت و داعشی ها از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده می کردند ولی فرماندهان ما توانستند هم از مردم دفاع کنند هم بر داعشی ها پیروز شوند و پرچم های داعش را سرنگون کنند.
رئیس مجلس اسلامی عراق با تاکید بر اینکه پیروزی موصل پیروزی تمام گروه های عراقی است، یادآور شد: داعش ظاهرا از بین می رود ولی فکر آن از بین نرفته و باید در این مسیر به درستی عمل کنیم تا فکر آن نیز ریشه کن شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟