رئیس جمهور میخواهد از راه تقلب به حکومت برسد

  • انتشار: ۲۴ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 41899

به گزارش خبرگزاری اطلس،عبدالرئوف ابراهیمی؛ رئیس مجلس در نشست عمومی امروز (دوشنبه 24 ثور) تاکید کرد: مردم انتظار انتخابات شفاف را دارند تا بحران را مدیریت و شفافیت را در سطح نهادهای دولت ایجاد کند؛ اما برخی اقدامات، شفافیت انتخابات را زیر سوال می‌برد.

وی افزود: برگزاری انتخابات تقلب‌زا و بدون درنظرداشت شفافیت، دموکراسی نوپا را در کشور بدنام می‌کند.

درهمین حال ناهید فرید، نماینده ولایت هرات رئیس‌جمهوری را متهم به‌مهندسی انتخابات پیش‌رو کرده اظهار داشت: ارگ ریاست‌جمهوری بدون مشوره با کمسیون‌مستقل‌انتخابات تصامیمی می‌گیرد که منشاء تقلب می‌باشند.

وی افزود: رئیس حکومت‌ وحدت‌ملی که خود نیز از طریق تقلب به‌حکومت راه‌پیدا یافته‌است؛ به‌جای جلوگیری از تقلب؛ می‌خواهد تا تقلب را نهادینه کند.

فرید عنوان کرد: میزان باورمندی شهروندان به انتخابات به شدت کاهش یافته است؛ اما رئیس جمهوری می‌خواهد تا با نصب برچسپ انتخاباتی بر کاپی شناسنامه‌ها و بلند بردن آمار جعلی رای‌دهندگان به جهانیان نشان دهد که هیچ تغییری دراین روند به وجود نیامده است.

وی خاطر نشان کرد: نصب برچسپ انتخاباتی بر کاپی شناسنامه‌ها بازی با اراده سیاسی مردم و بازی با حق تعیین سرنوشت مردم است.

فکوری بهشتی عضو دیگر مجلس نیز رئیس‌جمهوری را به مداخله در امور کاری کمیسیون مستقل‌انتخابات متهم کرد و افزود: هیچ مداخله‌ی در امور کاری کمیسیون‌ها پذیرفتنی نیست.

بهشتی همچنین به‌نصب برچسپ انتخاباتی بر کاپی شناسنامه‌های کاغذی اشاره کرد و گفت: بدون داشتن یک بانک اطلاعاتی مشخص این کار زمینه‌ی تقلب را فراهم می‌کند چرا که هم‌اکنون یک فرد می‌تواند بر چندین کاپی تذکره خود در چندین سایت انتخاباتی برچسپ بچسپاند.

فوزیه‌کوفی نماینده بدخشان در مجلس یادآور شد: در حال حاضر اکثر نشست‌های کمیسیون مستقل انتخابات شبانه به رهبری رئیس جمهوری در ارگ برگزار می‌شود که این کار اصل استقلالیت کمیسیون را زیر سوال برده است.

کوفی نیز با انتقاد از نصب برچسپ‌های انتخاباتی بر کاپی شناسنامه‌های کاغذی گفت: اگر این طرح غلط عملی شود، تعداد رای دهندگان را بیش از پنجاه میلیون نفر تشکیل خواهد داد.

وی از رئیس مجلس خواست تا در این مورد طرحی را آماده کند و آن را با نهادهای دخیل انتخابات به ویژه ارگ و کمیسیون مستقل انتخابات شریک کند.

صادقی‌زاده نیلی عضو دیگر مجلس نیز ابراز داشت: رئیس جمهوری تصامیم دیکتاتورانه می‌گیرد که این تصامیم آینده کشور را به بحران مواجه می‌کند.

نیلی عنوان کرد: هم‌اکنون با کاپی تذکره یک فرد می‌تواند بیش از چند بار ثبت نام کند.

نمایندگان در حالی این اظهارات را مطرح می‌کنند که سه‌روز پیش، ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که کمیسیون انتخابات تصمیم گرفته تا به منظور تأمین امنیت رأی دهندگان، از کاپی تذکره به عنوان تذکره اصلی در روند انتخابات آینده استفاده کند.

این تصمیم، واکنش‌های وسیعی به شمول واکنش رئیس اجرایی را به دنبال داشت و نهادهای ناظر انتخاباتی، حکومت را به تلاش برای اعمال نفوذ بر کمیسیون انتخابات و تحمیل خواسته های خود، متهم کردند.

رئیس اجرایی نیز امروز در نشست شورای وزیران گفت: هیچکس حق ندارد کمیسیون انتخابات را زیر فشار قرار بدهد.

کمیسیون از لحاظ حقوقی و تخنیکی جواب داده که کاپی تذکره راه ‌حل نیست،هیچ نوع فشار روی کمیسیون مستقل انتخابات نیاید، کمیسیون در قبال شفافیت انتخابات، مسئول است.

همچنین شهلا حق‌پرست؛ سرپرست دبیرخانه کمیسیون انتخابات امروز در اعتراض به تصمیم رئیس جمهوری، استعفا داد و به این ترتیب، ابعاد بحران، فراگیرتر شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟