دیدار دو زورگو

  • انتشار: ۱۹ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 37967

رئیس جمهور آمریکا و رهبر کوریای شمالی که چندی پیش یکدیگر را به شدت تهدید می کردند، ناگهان تصمیم گرفته‌اند با هم دیدار کنند. تحولی که به عقیده کارشناسان بسیار غیرمنتظره است.

به گزارش دویچه وله، از همه سو تشویق و استقبال دیده می‌شود، از جمله سوی چین و روسیه. دیدار برنامه‌ریزی شده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، واقعا نقطه عطفی تاریخی خواهد بود.

احتمالا دیدار میان ترامپ و کیم جونگ اون، به جنجالی رسانه‌ای تبدیل خواهد شد و هر یک از رهبر می‌تواند خود را برنده نشان دهد: ترامپ لاف خواهد زد که مشی سرسختانه‌اش باعث شده “مرد موشکی” سر عقل بیاید. و کیم جونگ اون هم در برابر مردمی که آنها را به انزوا کشانده، مدعی می‌شود از کشمکش پیروز بیرون آمده است و سرانجام “پیرمرد آمریکایی مبتلا به زوال عقل” را با آزمایش موشکی و برنامه اتمی مجبور به انجام گفتگوی مستقیم در سطحی برابر کرده است.

پرسش اصلی این است که در دیدار نمادین سرانجام چه قراری گذاشته خواهد شد. رهبر کوریا ممکن است در برابر تضمین‌های امنیتی فراوان برای کوریای شمالی به طور کلی از آزمایش‌های موشکی چشم بپوشد و حتی با غیرهسته‌ای شدن شبه جزیره کوریا موافقت کند.

اما کیم باید در ازای واگذار کردن این برگ برنده بهای سنگینی بپردازد. در مقابل، آمریکا باید از انجام رزمایش مشترک با نیروهای نظامی کوریای جنوبی صرف نظر کند و شاید حتی از شمار نیروهای خود در منطقه بکاهد.

احتمالا ترامپ به این امر رضایت خواهد داد، چون می‌تواند از این طریق به عنوان کسی که از آمریکا در برابر موشک‌های کوریای شمالی حفاظت می‌کند و با کاهش شمار نیروهای نظامی در مصرف پول مالیات‌دهندگان آمریکایی‌ صرفه‌جویی می‌کند، تجلیل و ستایش کسانی را برانگیزد که در انتخابات به او رأی دادند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟