دو و نیم میلیارد افغانی، بدهی مالیاتی کابلی ها

  • انتشار: ۱۲ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 10375

شاروالی کابل می گوید: حدود دو نیم میلیارد افغانی پول مالیات، از سوی شرکت های خصوصی و دولتی، موسسات و اشخاص پرداخته نشده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس، محمد اسلم اکرامی معیین مالی و اداری این ریاست روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت به همین دلیل در سال جاری، درعواید از بابت مالیات، بیست و یک درصد کاهش به میان آمده است.

وی گفت: شکایت در مورد نهاد ها و افراد که از پرداخت مالیات خود داری می کنند با حکومت مطرح شده است: «در مجموع چهارصد و پنجاه میلیون ادارات دولتی از بابت نپرداختن تکس صفایی قرضدار اند، ما از طریق رسانه ها نیز اعلان کرده بودیم که همه و همچنان باشنده های ساحه شیرپور باید پول صفایی شان را تحویل بکنند، در عین حال ما پیشنهاد خود را به مقام های بلند رتبه دولت داده ایم، خوشبختانه عکس العمل حکومت در این رابطه مثبت بوده و انشاالله این مساله به زودترین فرصت ممکن در بحث های کابینه و شورای وزیران مطرح می شود.»

شاروالی کابل می گوید: تعدادی از ادارات دولتی نزدیک به چهارصد و پنجاه میلیون و شرکت خصوصی اونکس چهارصد و پانزده میلیون افغانی از بابت عدم پرداخت مالیات به این ریاست قرضدار اند.

طبق گفته های این منبع، مالکان شصت و شش منزل در ساحه شیرپور و شرکت خصوصی گلوبل نیز مالیات شان را به شاروالی کابل نپرداخته اند.

در این حال کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه افغانستان سفارش می کند تا نهاد های مربوط حکومت، شاروالی کابل را در جمع آوری قرضه های اش همکاری کنند.

سید اکرام یک عضو این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت: تمامی نهاد ها و شرکت های خصوصی و دولتی مکلف اند تا به شاروالی تکس و مالیه بپردازند.

«کمپانی های بزرگ و مربوط به هرفردی که باشند باید مطابق به قانون مالیات شان را به وقت و زمان آن به شاروالی کابل بپردازند، ادارات مربوط حکومت باید به شکل جدی با شاروالی کابل همکاری کنند تا این ریاست بتوانند به همکاری آنان مالیات اش را بدست بیآورد.»

شماری از آگاهان می گویند نا امنی های اخیر در کشور، افزایش بیکاری و نبود شاروال در کابل از عواملی اند که روی کاهش عواید این ریاست اثر گذار بوده اند.

آنان تأکید می کنند که برای رسیدگی به این مشکلات و بهبود امور، رئیس جمهور افغانستان باید هر چه زودتر جایگزین مناسب برای شاروال کابل معرفی نماید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟