دلایلی که صلح با طالبان محقق نمی شود؛ از دید مشاور رئیس جمهور پیشین آمریکا

  • انتشار: ۲۶ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 38312

سوزان رایس مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سابق آمریکا می گوید مذاکرات صلح با طالبان به دلایلی موفق نخواهد شد، زیرا تلاش های گذشته برای صلح با این گروه در گذشته همیشه با ناکامی روبرو بوده است.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در مقاله ای تحت عنوان “واقعیت را در مورد طولانی ترین جنگ ما” بگوید، نوشته است که جنگ حدود ۱۷ سالۀ امریکا در افغانستان نمی تواند در میدان نبرد پایان یابد.

به گزارش صدای آمریکا؛ خانم رایس در این مقاله که در روزنامۀ نیویورک تایمز به چاپ رسیده، همچنین نوشته است که با وجود تلاش های اشرف غنی،رئیس جمهور افغانستان، برای مذاکرات صلح، بعید به نظر می رسد که گفتگو های صلح افغانستان موفق شود، زیرا تلاش های گذشته برای گفتگو های صلح به دلایل مختلف، به ناکامی انجامید.

قدرت روز افزون طالبان در میدان های نبرد، حمایت مردم در برخی از مناطق دور افتاده از این گروه، حکومت ضعیف در کابل، نفوذ پاکستان بر طالبان و نقش آن کشور در مذاکرات صلح، به باور خانم رایس، از عوامل عمدۀ است که مذاکرات صلح افغانستان را به ناکامی سوق داده است.

خانم رایس گفته است هیچ یک از این عوامل تا حال تغییر نکرده است و افزوده که ایالات متحده “بدون چشم انداز واقعبینانه برای مذاکرات موثر” انتظار دارد که یا طالبان با فروپاشی درونی مواجه شوند و یا در نهایت تصمیم بگیرند که وارد مذاکرات صلح شوند.

این در حالیست که سخنگوی طالبان گفته است که در مورد پیشنهاد صلح حکومت افغانستان به طالبان، تاکنون رهبران این گروه به یک جمع بندی کلی نرسیده است. وی گفته تا زمانی که این رهبران طالبان در این مورد تصمیم گیری نکند، وی اظهار نظری نمی کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟