درز یک فایل از یک گروه تلگرامی افشا شد/ حذف کارمندان غیر پشتون از ادارات نزدیک به ارگ

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 30676

فایل درز کرده از یک کانال تلگرامی که اکثراً کارمندان نهادهای ریاست‌جمهوری، به‌خصوص کارمندان «ریاست عمومی اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری» در آن عضو هستند، نشان می دهد که دست هایی به طور نامحسوس در تلاش برای حذف کارمندان غیر پشتون است و کارمندان دیگر با قومیت های مختلف به صورت نمادین در اداره های مهم نزدیک به ارگ فعالیت داشته باشد.

معاون ریاست نظارت و ارزیابی اداره امور ریاست جمهوری افغانستان در تبادل با کارمندان این اداره با انتشار متنی از آنها خواسته بود تا برای حذف کارمندان غیرپشتون تلاش کنند و تنها تعدادی از آنها را به صورت نمادین نگه دارند.

به گزارش اطلاعات روز؛ ثواب‌الدین مخکش معاون ریاست نظارت و ارزیابی عمومی اداره‌ امور ریاست جمهوری افغانستان در کانال تلگرام رسمی این اداره با انتشار متنی از آنها خواست تا با حذف سایر اقوام در کرسی‌های کلیدی پشتون‌ها را منصوب کنند.

وی در متنی که منتشر کرده است از کارمندان این اداره خواسته تا برخی از افراد را از کرسی‌های مهم دور نگه دارند و کسانی که با تیم آنها همکار نیستند نیز این اداره باید نسبت به حذف آنها اقدام کند.

در این متن 13 مورد نقل شده است که بیشتر آنها بر حمایت از پشتون‌ها و حذف سایر اقوام، تلاش برای نزدیک شدن بیشتر به رئیس جمهور و همکاری با وزرای محبوب اشرف غنی، تاکید شده است.

مخکش از افراد نزدیک و معاون داود نوروزی رئیس اداره امور ریاست جمهوری محسوب می‌شود که دستورات او را به کارمندان در این اداره ابلاغ می‌کند.

وی پس از آنکه این متن را در کانال تلگرامی این اداره قرار داد پس از مدت کوتاهی حذف کرد و مدعی شد که کسی از حساب کاربری وی سوءاستفاده کرده است.

این اتفاق تبعیض قومی و انحصار منابع و قدرت را در رده‌های میانی ریاست جمهوری افغانستان را نیز نشان می‌دهد.

با این حال بسیاری از جریان‌ها و احزاب بزرگ سیاسی در افغانستان اشرف غنی را به انحصار قدرت و استفاده از پایگاه قومی متهم کرده‌اند.

به نظر می‌رسد این فایل بر اثر یک خطا به‌عوض بارگذاری در یک کانال یا حساب ارتباطی خاص‌تر، در کانال عمومی‌تری بارگذاری شده است. آقای مخکش پس از آن، از چند تن از کارمندان این اداره طرز حذف مطلب از تلگرام را پرسیده؛ مسأله‌یی که به نحوی ناآشنایی آقای مخکش را با این شبکه‌ی ارتباطی مجازی نشان می‌دهد و احتمالاً دلیل اصلی درز این متن نیز در این کانال به‌حساب می‌آید.
این متن ۱۲نکته‌یی نشان می‌دهد که فساد، نگاه تعصب‌آلود و گروه‌گرایی ناسالم بر سر انحصار منابع و قدرت، حتا در رده‌های میانی و کاربردی‌تر اداراتی به اهمیت اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری وجود دارد؛ مسأله‌یی که بارها از سوی رسانه‌ها مطرح شده، اما چندان مورد توجه قرار نگرفته است. رییس‌جمهور غنی در کارزارهای انتخاباتی شعار معروف «هیچ افغان از افغان دیگر کمتر نیست» را باب کرد؛ باید دید که تا کجا به این شعار اعتماد دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟