دانشگاه یل نام یکی از دانشکده هایش که نام یک سفید پوست نژادپرست بود، را تغییر می دهد

  • انتشار: ۲۶ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 18099

دانشگاه “ییل” آمریکا اعلام کرد که با توجه به برخی اعتراضات صورت گرفته، اسم دانشکده “کلهون” که نام یک فارغ التحصیل این دانشگاه و طرفدار نظام برده‌داری در قرن 19 میلادی بود را تغییر خواهد داد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، دانشگاه ییل که یکی از قدیمی ترین دانشگاه های آمریکا در ایالت کنتیکت است اعلام کرد که قصد دارد نام یکی از دانشکده‌های خود را تغییر دهد.

دانشگاه ییل دلیل این تغییر اسم را اعتراضات برخی افراد عنوان کرد.

معترضان می‌گویند که دانشگاه‌های عضو لیگ دانشگاه‌های “آیوی” (پیچک) که یکی از معروفترین گروه‌های دانشگاهی جهان است نباید اسم “جان سی. کلهون” که یکی از طرفداران نظام برده‌داری در قرن 19 میلادی بود را بر روی یک دانشکده این دانشگاه قرار دهد.

کلهون یک سیاستمدار اهل کارولینای جنوبی آمریکا در نیمه اول قرن نوزدهم بود. وی که فارغ التحصیل دانشگاه ییل آمریکا بود سمت‌هایی مانند معاون دو رئیس جمهور آمریکا، وزیر خارجه، وزیر دفاع و سناتور کارولینای جنوبی داشت.

“پیتر سالووی” رئیس دانشگاه ییل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این دانشگاه پس از آنکه 86 سال نام کلهون را بر روی یکی از دانشکده‌هایش قرار داده بود قصد دارد این اسم را تغییر دهد.

وی تصریح کرد: تاریخچه کلهون به عنوان یک سفیدپوست نژادپرست و رهبری ملی که به شدت از برده‌داری دفاع می‌کرد انگیزه‌ای برای این اقدام است؛ زیرا انتخاب این نام با ماموریت دانشگاه ییل و ارزش‌های آن در تعارض است.

دانشگاه ییل اعلام کرد که نام دانشکده کلهون را به اسم  خانم “گریس موری هاپر” نامگذاری خواهد کرد.

هاپر ریاضی‌دان اهل نیویورک که به عنوان نخستین بانوی نرم‌افزار و نخستین مدرس برنامه‌نویسی رایانه شناخته می‌شود. وی نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه ییل می‌باشد.

دانشگاه ییل یک دانشگاه خصوصی است که در سال 1701 میلادی در نیوهیون ایالت کنتیکت آمریکا تاسیس شد. بسیاری از چهره‌های سیاسی مطرح آمریکا از جمله بیل کلینتون، هیلاری کلینتون، جورج بوش و جان کری فارغ‌التحصیل این دانشگاه می‌باشند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟