دانشگاههای برتر جهان در حوزه زیست فناوری را بشناسید

  • انتشار: ۱۸ دلو ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 53325

حوزه زیست فناوری یکی از بهترین حوزه​ها برای سرمایه​ گذاری و خلق ثروت است
و در حوزه دارو​های بیوتکنولوژی بالاترین ارزش افزوده را در کل صنایع دنیا دارد.
اهمیت این حوزه به قدری بالا است که معمولا ارزیابی​های متعددی برای کشور​های دارای این شاخصه انجام می​گیرد
و معمولا برترین​های این حوزه اعلام می​شوند.

زیست فناوری یعنی چه؟

زیست فناوری یا بیوتکنولوژی به علم استفاده از فرآیند​های بیولوژیکی و زیستی برای مقابله با برخی از بزرگترین مشکلات صنعتی و فناوری گفته می​شود.
هر چیزی که از سلول​ها و مواد زنده استفاده می​کند – از جمله ژن​ها و توالی ژن​ها در کاربرد​های فناورانه- در رده این علم قرار می​گیرد.
گرچه امروزه عمدتا از این علم برای برنامه​های پزشکی مورد استفاده قرار می​گیرد، ولی علت اصلی پیدایش آن در دوره قبل از تمدن در صنعت کشاورزی بوده است.

کاربرد​های مهم زیست فناوی

اصلاح ژنتیکی: این روش قدیمی​ترین شکل استفاده از علم زیست فناوری و مهم​ترین آنهاست.
از آنجا که جمعیت انسانی همچنان در حال افزایش است و منابع طبیعی در حال کاهش، نیاز به محصولات کشاورزی بیشتر و باکیفیت​تر دارد.
در واقع با اصلاح ژنتیک می​توان محصولات کشاورزی را در مقابل آفت​ها و شرایط بد آب و هوایی ایمن​تر کرد.

هیدروپونیک یا آب​کشت: شیوه کشت گیاه بدون خاک است.
در این نوع کشت متخصصان نیاز​های غذایی گیاه را اندازه​گیری می​کنند و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می​شود با افزودن عناصر ماکرو و میکرو و نگه داشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی​اثر مانند پرلیت عملا نیاز به خاک منتفی می​شود.
این روش به دلیل کمبود روز افزون خاک و همچنین مواد مغذی درون خاک حائز اهمیت است.

سوخت زیستی: یکی از بزرگترین چالش​های جهان مدرن، تامین سوخت است.
سوخت​های فسیلی منبعی محدود هستند و به همین دلیل بحث روش​های تولید انرژی تجدیدپذیر روی کار آمد تا جایگزین نفت، گاز و زغال سنگ شوند.
هیدرو الکتریکی، انرژی خورشیدی و توربین​های بادی رایج​ترین روش​های تولید انرژی سبز هستند، اما در حال حاضر مواد زیستی برای تولید سوخت​های زیستی مانند علف میسکانتوس به کار می​روند.

علوم حیوانی: به همان اندازه که تولید محصولات کشاورزی مهم است، تولید حیوان و توسعه دامپزشکی نیز اهمیت دارد.
دانشمندان علاوه بر تولید دام می​توانند از مواد زیستی آن​ها همانند فضولاتشان به منظور تولید آفت​کش و کود​های طبیعی استفاده کنند.

دانشگاههای برتر حوزه زیست فناوری

با توجه به نکات بالا و کاربرد​های زیست فناوری اهمیت این علم در دنیا به خوبی مشخص می​شود و در این راستا دانشگاه​ها برای تربیت و توسعه این علم نقش بسیار مهمی ایفا می​کنند.دانشگاه​های برتر در زیست فناوری و جایگاه ایران

بر اساس رده​بندی آکادمیک زیست فناوری شانگ​های در جهان، سه دانشگاه برتر جهان عبارتند از هاروارد، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و کالیفرنیا.

گفتنی است، که از ۱۰ دانشگاه برتر جهان در زمینه بیوتکنولوژی، نام ۶ دانشگاه آمریکایی، یک دانشگاه چینی و یک دانشگاه دانمارکی به چشم می​خورند.

در ۱۰ دانشگاه بعدی این رده​بندی نیز به غیر از دانشگاه​های آمریکایی و انگلیسی، دانشگاه​های سنگاپور، چین، کانادا، کره جنوبی و دانمارک دیده می​شود.


در میان کشورهای همسایه، در این رده​بندی نام پنج دانشگاه ایرانی نیز دیده می​شود که بهترین آن​ها در رده ۲۱۹ قرار دارد و دانشگاه آزاد اسلامی است.

در ۱۰ دانشگاه بعدی این رده​بندی نیز به غیر از دانشگاه​های آمریکایی و انگلیسی، دانشگاه​های سنگاپور، چین، کانادا، کره جنوبی و دانمارک دیده می​شود.

در میان کشورهای همسایه، در این رده​بندی نام پنج دانشگاه ایرانی نیز دیده می​شود که بهترین آن​ها در رده ۲۱۹ قرار دارد و دانشگاه آزاد اسلامی است.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز و تربیت مدرس نیز در این رده​بندی به ترتیب در جایگاه​های ۳۵۰ و ۳۵۱ قرار دارند. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در رده ۳۵۵ جا دارد. همچنین در رده ۳۹۳ نیز نام دانشگاه تهران به چشم می​خورد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟