داماد اردوغان کیست؟ با چهره جنجالی کابینه ترکیه بیشتر آشنا شوید!

  • انتشار: ۲۰ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 44909

بعد از معرفی کابینه جدید دولت ترکیه در روزهای گذشته نام یک تن از اعضای کابینه بیشتر از دیگران مورد توجه بود و او کسی نیست، جزء داماد اردوغان رئیس جمهور ترکیه، که به تازگی به عنوان وزیر مالیه این کشور منصوب شده است.

داماد اردوغان کیست؟

به گزارش خبرگزاری اطلس، برات البیرق، که روز دوشنبه به‌عنوان وزیر مالیه ترکیه معرفی شد، داماد ۴۰ساله اردوغان و همسر اسرا، دختر بزرگ رئیس‌جمهور ترکیه، است. در ترکیه برخی او را به نام داماد می‌شناسند.

او جون ۲۰۱۵ و بعد از ورود به پارلمان به وزارت انرژی وارد شد.

با معرفی داماد اردوغان به‌عنوان وزیر اقتصاد و مالیه صدای منتقدان هم در آمد؛ آنها معتقدند با این کار سلطه خاندان اردوغان بر اقتصاد نوپای ترکیه بیشتر می‌شود.

داماد اردوغان

در آن سو، موافقان معتقدند که او چهره‌ای توانمند است و می‌تواند اقتصاد ترکیه را که این روزها لب مرز حرکت می‌کند نجات دهد.

البیرق هنگام کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶، همراه اردوغان و دیگر اعضای خانواده، در مارماریس، در حال گذراندن تعطیلات، بود.

ولی در حین کودتا با اردوغان همراه شد و هفته‌ای بعد با خبرنگارهای خارجی دیدار کرد.

کمال قلیچدار اوغلو، منتقد سیاست‌های اردوغان، به او لقب نخست‌وزیر در سایه داده.

برخی خبرها هم حاکی از آن است که البیرق با سلیمان سویلو، وزیر داخله تندروی ترکیه که همچنان در کابینه اردوغان باقی مانده، درگیری‌های جدی‌ای داشته‌ است.

او تا سال ۲۰۱۳ مدیر اجرایی هلدینگ چالیک بود که در زمینه منسوجات و انرژی و البته رسانه‌ فعالیت می‌کرد. علاوه بر این، او سهامدار شبکه خبری آ هابر و روزنامه طرفدار دولتِ صاباح‌دیلی است.

البیرق مدرک دکترایش را از دانشگاه پیس‌ نیویورک و با تز سرمایه‌گذاری در منابع انرژی‌های تجدید‌پذیر دریافت کرده است.

سال ۲۰۱۵، پس از سقوط یک جت روسی و در اوج اختلاف‌های روسیه و ترکیه، پوتین بارها البیرق و خانواده‌اش را به دست داشتن در تجارت غیرقانونی نفت در سوریه متهم کرد. با این حال، این تلخی‌ها اکتبر ۲۰۱۶  فراموش شد، بلافاصله بعد از آنکه البیرق یک قرارداد خط لوله گاز را با روسیه امضاء کرد.

همچنین، او اولین ترکیه‌ای است که پس از آب‌شدنِ یخ روابط با اسرائیل با یکی از سران آنها دیدار کرد.

منبع: رودوا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟