خروج از برجام = کاهش اعتبار و جایگاه بین المللی آمریکا

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللدیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 41330

با اعلام رسمی ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام و امضای فرمان اجرای تحریم های اقتصادی در بالاترین سطح آن؛ متحدان آمریکا نیزاز موضع ایران و پایبندی این کشور به توافق نامه مذکور حمایت کردند.

این در حالی است که سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه ی مشترکی از پایبندی خود به برجام تعهد سپردند. دبیرکل سازمان ملل متحد نیزاز کشورهای امضاء کننده موافقت نامه خواسته است به تعهد خود پایبند بمانند. از طرفی دو کشورقدرتمند منطقه ای ( روسیه و چین) نیزکه بعد از روی کارآمدن ترامپ؛ روابطشان با آمریکا به سردی گراییده است، روابط حسنه و گسترده ای با ایران دارند. اعلام موضع هوشمندانه ی دولت روحانی مبنی بر تعهد ایران نسبت به برجام با ۵ کشور دیگر امضا کننده ی موافقت نامه از سویی و تعیین فرصت چند هفته ای برای رایزنی با کشورهای امضا کننده و سپس اعلام تصمیم نهایی در این مورد (پایبندی به توافق یا از سرگیری فعالیتهای هسته ای) وجهه ی بین المللی ایران را به عنوان دولتی متعهد به موافقت نامه های بین المللی افزایش خواهد داد.

این در صورتی است که ترامپ چندی پیش خروج آمریکا را از معاهده ی اقلیمی پاریس نیز اعلام کرده بود که واکنش های منفی را از سوی جامعه جهانی در پی داشت. به نظر می رسد هر چند ایران بر اثر وضع و اجرای تحریمات جدید از نظر اقتصادی؛ بسیار تحت فشار قرار خواهد گرفت؛ اما تجربه ی تاریخی این کشور نشان داده است، هر گاه که تهدیدی خارجی؛ متوجه آن بوده انسجام و اتحاد مردم در مقابله با آن بیشتر شده است. این مساله همچنان می تواند توجه و افکار عمومی مردم ایران را از برخی موضوعات و مشکلات داخلی همچون آزادی حجاب؛ فیلتر شدن شبکه های اجتماعی و… به سمت مسایل مهمتر ملی تغییر جهت دهد. این امر زمینه بسیج مردمی را برای نخبگان سیاسی و تصمیم گیرندگان ایرانی مساعدتر می سازد. از طرف دیگر؛ تصمیمات یک جانبه ی مبتنی بر زور ترامپ در حوزه سیاست خارجی؛ احتمال اخذ تصمیمات مشترک و جدی اتحادیه ی اروپا را در قبال آمریکا؛ افزایش خواهد داد.

خروج دولت ترامپ از دو موافقت نامه مهم بین المللی؛ از سویی دیگر بیانگر عدم پای بندی آمریکا به معاهدات بین المللی می باشد. این امر می تواند ضمن کاهش اعتبار و جایگاه بین المللی آمریکا به حیث قدرت هژمون؛  بی اعتمادی به این دولت را از سوی متحدان آن افزایش دهد.

داکتر زکیه عادلی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟