ختم ابزار فشار اقتصادی پاکستان/ افغانستان از طریق ایران به آب‌های آزاد وصل می‌شود

  • انتشار: ۱۵ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 28350

نیتین گادکری، وزیر ترانسپورت هند در سفرش به تهران گفته است که بندر چابهار طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و این بندر درهای تجارت و کسب‌و‌کار هند با ایران و افغانستان را می‌گشاید.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران دیروز در دیدار با رییس جمهور غنی نیز در باره بندر چابهار بحث و تبادل نظر کرده‌است.

روحانی در این دیدار گفته است، بندر چابهار با توجه به اتصال خط ریل افغانستان- ایران همکاری‌های دو کشور را در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و معادن گسترش می‌دهد.

بندر چابهار، در شهر جنوبی ولایت سیستان ایران است که در کنار دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه این بندر، قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری جهان را دارد که از مناطق مهم تجاری ایران محسوب می‌شود.

قرارداد این بندر چند سال قبل میان سران افغانستان، هند و ایران امضا شد که بربنیاد آن دولت ایران زمینی را در اختیار تاجران افغان قرار داده‌است.

کارشناسان مسایل اقتصادی گفته‌اند، با تکمیل شدن پروژه بندرچابهار، پاکستان دیگر گذرگاه اصلی تجارت نخواهد بود و افغانستان از انحصار این کشور در بخش تجارت خارج می‌شود.

در حال حاضر، اکثر مبادلات تجاری افغانستان از طریق بندر کراچی صورت می‌گیرد، اما پاکستان طی سالهای گذشته از این بندر به عنوان ابزار فشار علیه افغانستان استفاده کرده است.

در بسیاری از موارد همزمان با افزایش تنش میان کابل و اسلام‌آباد، پاکستان گذرگاه‌های خود به روی تاجران افغان را بسته که آن خسارات مالی زیادی در پی داشته است.

گفتنی است که بندر چابهار برای شماری از کشورهای آسیای میانه محصور به خشکه از جمله افغانستان، برای تجارت از اهمیت ویژه برخوردار است.

 

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟