خانواده‌های قربانیان: مهاجمان مسجد وقت کافی برای کشتار مردم داشتند

  • انتشار: ۴ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 29503

یک روز پس از حمله بر مسجد امام زمان در کابل، ستونی از قبر در صحن مسجد کنده شد و شماری از نمازگزارانی که در نتیجه حمله روز جمعه کشته شدند، در صحن همین مسجد دفن شدند.

مهاجمان ساعت یک بعد از ظهر روز جمعه هنگامی که نماز ظهر برگزار شده بود، بر مسجد امام زمان که مربوط شیعیان است، در منطقه خیرخانه در شمال شهر کابل حمله کردند.

آمار و ارقام تلفات این حمله هنوزهم دقیق نیست. ۲۲ تن امروز در صحن مسجد دفن شدند. اما ساکنان محل می‌گویند تنها اجسادی در داخل مسجد دفن شده که از خود محل بوده و در مسجد سهم داشته‌اند. شاهدان عینی گفتند که شمار کشته شدگان به ۴۰ تا ۵۰ تن می‌رسید.

درد و رنج قربانیان تنها در داخل این مسجد به پایان نمی‌رسد. صدها تن از وابستگان قربانیان حمله روز جمعه در پشت دروازه‌های شفاخانه ایمرجنسی صف کشیده‌اند و منتظر سرنوشت کسانی‌اند که در این حمله زخم برداشته‌اند.

سید جان آقا مسئول فرهنگی مسجد امام زمان به خبرنگاران گفت نیروهای امنیتی دیروز نتوانستند به سرعت عمل کنند: «ساعت یک انتحاری داخل شد. تا ساعت چهار بجه نیروهای امنیتی نتوانستند داخل شوند. عملیات ساعت چهار شروع شد.» اما حکومت افغانستان گفته‌ است که نیروهای امنیتی بسیار سریع عمل کردند و توانستند از کشتار بیشتر در داخل مسجد جلوگیری کنند.

زنان بیشتر از مردان کشته‌شده‌اند

نصیر یک شاهد عینی به شدت از نیروهای امنیتی انتقاد کرد و گفت در صورتی که این نیروها به سرعت عمل می‌کردند، تلفات کمتر می‌بود: «من در صحنه بودم در بیرون. فریاد می‌زدیم که اسلحه بدهید که ما اقدام کنیم. اما هیچ‌کسی به داد ما نرسید.» او گفت حالا برخی‌ها تلاش دارند تا به مردم بگویند که نیروهای امنیتی به سرعت عمل کردند، در حالی این ادعا واقعیت ندارد.

به گفته شاهدان عینی، مهاجمان زمان بسیار طولانی برای کشتن نمازگزاران داشتند و تا حدی که توان داشتند، مردم را کشته‌اند. براساس اظهارات شاهدان، مهاجمان پس از اتمام مرمی‌، مردم را با چاقو زده‌اند و زخم‌های چاقو در بدن شماری از قربانیان دیده شده‌است.
جان آقا افزود که تلفات زنان در این رویداد بیشتر از مردان است: «بعضی‌ها توسط کلاشینکوف شهید شدند و برخی دیگر با برچه شهید شده‌اند. طبقه ذکور چون توانایی فرار داشتند، فرار کردند، اما بیشترین شهید را از طبقه اناث داریم.»
وزارت داخله افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که عاملان این حمله به کیفر خواهند رسید. اعلامیه گفته است که در حمله به مسجد امام زمان ۲۸ تن کشته شده‌اند. در میان کشته شدگان سه زن و چهار مامور پولیس نیز شامل است. بربنیاد این اعلامیه ۵۰ تن در این حادثه زخم برداشته که از این میان ۹ تن آنان منسوبان پولیس می‌باشند.
اعلامیه گفته است که تروریستان در این اواخر در میدان های نبرد تلفات سنگینی را متحمل شده و شکست خورده اند و به خاطر پنهان کاری شکست‌های شان افراد ملکی را هدف قرار می‌دهند.
دعوت به همبستگی

حمله بر مساجد و مراکز شیعیان در افغانستان در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. مسجد جوادیه در هرات، ‌میرزاولنگ در ولایت سرپل، مسجد الزهرا در کابل در ماه‌های اخیر شاهد کشتار پیروان اهل تشیع بوده است. پس از هر کشتار، حکومت افغانستان خواهان همبستگی مردم می‌شود.
ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای از مردم خواست تا همبستگی خود را حفظ کنند. در این اعلامیه آمده است: «وحدت و هم‌پذیری مذهبی ملت افغانستان در سطح کشورهای اسلامی نمونه و الگو است که هیچ جریانی با انجام اعمال تروریستی نمی‌تواند این وحدت را خدشه‌دار سازد. حکومت افغانستان از علمای جهان اسلام می‌خواهد که در برابر اقدامات دین‌ستیزانه تروریستان انزجارشان را بیان نمایند تا مسلمانان در فضای امن به عبادت بپردازند.»
اما در شبکه‌های اجتماعی انتقادات تندی مطرح شده است. برخی‌ها گفته‌اند که مردم خود باید مسلح شوند و امنیت تجمعات خودرا تامین کنند؛ در حالی که عده‌ای دیگر خواهان اجتناب از رفتن به مساجد و مکان‌های عمومی‌شده‌اند.
در همین حال مردم عادی می‌گویند که هدف برخی از گروه‌ها تفرقه مذهبی است. عبدالودود یک باشنده سنی مذهب شهر کابل در رابطه به این حمله گفت:‌ «ما در این غم خودرا شریک می‌دانیم. این تنها غم آن‌ها (شیعه ها) نیست. این غم همه ما است چه پشتون چه تاجیک چه هزاره و چه شیعه. این غم همه ما است.»
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته که در این رویداد ۴۰ نفر کشته و ۹۰ نفر زخمی شدند. این نهاد ضمن محکوم کردن این رویداد، از دولت افغانستان خواسته تا عاملین این رویداد را شناسایی و مورد پیگرد قانونی قرار دهند. این کمیسیون از مخالفان مسلح خواسته تا اماکن مذهبی، نمازگزاران و غیرنظامیان را هدف قرار ندهند و قواعد حقوق بشردوستانه بین‌المللی را رعایت کنند.
بازماندگان قربانیان حمله بر این مسجد از حکومت خواستند تا محافظان امنیتی مساجد و تکیه‌خانه‌ها را بیشتر کنند زیرا با دو یا چهار نفر امکان ندارد که امنیت صدها نمازگزار تامین شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟