حضور کمرنگ مردم در مراکز ثبت نام رای دهی و بی باوری به انتخابات

  • انتشار: ۲۷ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 39641

با وجود گذشت چند روز از آغاز ثبت نام رای دهندگان در مراکزی در کابل و ولایت ها، گزارش حاکی از آن است که تعدادی بسیار اندکی در مراکز ثبت نام، نام نویسی کرده اند، این عدم حضور مردم در مراکز ثبت نشان از بی اعتمادی به انتخابات و حکومت را نشان می دهد.

روند ثبت نام رأی دهند‌گان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها شنبه هفته جاری در نزدیک به ۱۵۰۰ مرکز در تمامی شهرهای افغانستان آغاز شد و گفته می شود، سپس در ولسوالی و قریه‌ها انجام خواهد شد.

کمیسون مستقل انتخابات می گوید، در روز نخست نام نویسی رای دهندگان، نزدیک به هفت هزار شهروند در سراسر افغانستان اطلاعات شان را برای رای دهی ثبت کرده اند.

در پایتخت حضور مردم در مرکز های نام نویسی رای دهندگان کم رنگ دیده می شود؛ یکی از دلایل این عدم حضور مردم، عدم آگاهی دهی عامه از  پیوستن مردم به این روند پنداشته می شود. تعدادی دیگر نیز به انتخابات بی باور هستند. آنان انتخابات گذشته را دلیلی بر میلی خود برای اشتراک در انتخابات می دانند.

بسیاری از مردم در شبکه های اجتماعی با انتقاد از حکومت می گوید که کارهای فعلی کمیسیون انتخابات بیشتر نمایشی است و انتخابات آینده خالی از تقلب نخواهد بود.

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی در افغانستان احتمال تقلب در انتخابات را اجتناب‌ناپذیر توصیف کرده‌اند و برخی نیز از همین ابتدا از نتایجی که انتخابات پیشین و پیش‌تر از آن چه در تعیین رییس‌جمهور و چه در تعیین نمایندگان شان در پارلمان اظهار پشیمانی کرده‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات ۱۴۱۹ مرکز ثبت نام را در مرکز های ولایت های افغانستان باز کرده اما ۴۴ مرکز رای دهی به دلیل تهدید های امنیتی در شهر ها باز نشده است.

مرحله نخست روند نام نویسی از ۲۵ حمل تا ۲۲ ماه ثور در مرکز های ولایت ها ادامه خواهد داشت و در مرحله دوم و سوم این روند به ولسوالی ها و روستا خواهد رفت. اما ظاهرا کم رنگی سهم گیری شهروندان در این روند، موجی از بی اعتمادی در برابر انتخابات است.

ثبت نام رأی دهنده‌گان بر بنیاد تذکره تابعیت و با سریش نمودن کاغذ حاوی معلومات بالای تذکره، صورت می‌گیرد. ۲۸ میزان سال جاری خورشیدی تاریخ برگزاری این انتخابات اعلام شده‌است.

رئیس جمهور غنی، رئیس اجرائی و شماری از مقامات دولتی تاکنون ثبت نام کردند و از همه واجدین شرایط رای دهی خواستار انجام ثبت نام شده‌اند.

در همین حال، یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید آگاهی دهی در مورد پروسه ثبت نام کمتر بوده‌است.

به گفته وی، این مسئله سبب شده تا در برخی نقاط مردم اجازه باز شدن مراکز رای دهی را ندهند و از سوی اشتراک مردم در روند ثبت نام اندک بوده است.

شماری از شهروندان کشور می‌گویند بدلیل تهدیدات امنیتی حاضر نیستند تا برچسب معلومات بالای تذکره‌های تابعیت‌شان نصب شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟