حاصلات بادام دایکندی امسال به 24 هزار متریک تن رسید

  • انتشار: ۱۲ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 36455

مسئولان در اداره زراعت و مالداری ولایت دایکندی می گوید؛ امسال حاصلات بادام در این ولایت به 24 هزار متریک تن می رسد، که نسبت به سال گذشته افزایش 20 درصدی را نشان می دهد.

سيد عبدالواحد فيروزی رييس اداره زراعت، مالداری و آبيارى ولايت دایکندی گفته است که حاصلات بادام امسال در اين ولايت، به ٢٤ هزار متريک تُن مى رسد؛ درحاليکه سال گذشته به ١٦ هزار متريک تُن مى رسيد، که اين تفاوت نشان دهنده افزايش ٢٠ درصدى محصول بادام  در سال جاری مى باشد.

فیروزی افزود با انکه ميزان توليد بادام امسال افزايش داشته است؛ اماکاهش چشم گيری در قيمت اين فرآورده زراعتی  در بازارهای داخلی به وجود آمده است .

به گفته او، در سال گذشته هر سير( هفت کيلو) بادام يک هزار افغانى خريد و فروش مى شد؛ اما امسال اين رقم به ۷۰۰ افغانی کاهش يافته است.

درسال هاى گذشته بازار خريد و فروش بادام پُر رونق بود و باشندگان ولايت دايکندى، از فروش اين محصول زراعتى، درآمدى خوبى به دست مى آوردند.

نبود حمایت از باغداران این ولایت، سبب می شود که تاجران محلی، در نبود تجار ملی و بین‌المللی، فرآروده‌های باغی این کشاورزان را با قیمت بسیار نازل خریداری کنند. سید عبدالواحد فیروزی، رییس زراعت دایکندی می‌گوید تولیدات بادام این ولایت باآنکه از نگاه کیفیت در سطح بالایی قرار دارد؛ اما هنوز بازار مناسبی برای فروش آن وجود ندارد. او می‌گوید عدم آگاهی بازرگانان ملی و بین‌المللی از نوعیت بادام دایکندی، سبب این شده که خرید و فروش این محصول باغی تاهنوز به صورت محلی آن صورت بگیرد.

به گفته‌ی رییس زراعت دایکندی، در کنار دشوارگذر بودن راه‌های مواصلاتی دایکندی به دیگر ولایت‌ها، تجار محلی امکانات گردآوری و بسته‌بندی بادام را به گونه‌ی استندردهای جهانی ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند حاصلات میوه‌ی خشک، به‌ویژه بادام را به خارج از کشور صادر کنند و فایده‌ی خوبی از آن به‌دست آورند.

مسئولان محلى مى گويند که هر چند تا کنون جهت بازاريابی اين محصول باغی، فعاليت های چندانی صورت نگرفته است؛ اما از چند سالی بدينسو رياست اطلاعات و فرهنگ اين ولايت به همکاری دهاقين؛ جشنواره عنعنوی گل بادام را به هدف معرفی اين  فراورده  زراعتی، برگزار  نموده است.

بیشتر مردم در ولایت دایکندی زراعت پیشه هستند و عمده‌ترین محصولات زراعتی و باغی باغداران ولسوالی‌های شهرستان، میرامور و نیلی را تولیدات بادام تشکیل می‌دهد. بادام دایکندی، از بهترین و مشهورترین نوع میوه‌ی خشک در افغانستان به حساب می‌آید و در این سال‌های اخیر شهرت جهانی نیز یافته است.

با این حال، از ۶ سال به این طرف، اداره‌ی محلی دایکندی در رأس آن اداره‌ی اطلاعات و فرهنگ با همکاری کشاورزان، با برپایی جشنواره‌ی فرهنگی-هنری، از فصل گل بادام گرامی‌داشت می‌کنند و با این کارشان می‌خواهند بادام ولایت دایکندی را به معرفی بگیرند.

گفتنى است که دايکندی، طبيعت مناسبی برای پرورش وتوليد بادام دارد؛ بادام اين ولايت از شهرت ملی وبين المللی برخوردار است، که مشهور ترين  آن؛ بادام سنگک، ستاربايى، کفمل، و کاغذی مى باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟