جان ساپکو: رهبری ضعیف، علت اصلی ناکامی سربازان در جنگ های افغانستان است

  • انتشار: ۵ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 20028

جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین سخنرانی خود در دانشگاه «دوک» ایالات متحده امریکا گفته است که موجودیت فساد و رهبری ضعیف در نیروهای امنیتی، علت اصلی ناکامی و ناکارایی این نیروها است.

آقای ساپکو گفته است که دو چالش اصلی در افغانستان وجود دارد، یکی فساد و دیگری عدم ظرفیت نیروهای امنیتی افغان است که در اکثر مواقع این دو در کنار هم قرار دارد.

وی اضافه کرد: «فرمانده‌هان ارتش افغانستان پول غذای سربازان شان را می‌دزدند. ما داستان پس از داستان می‌شنویم که این فرماندهان تیل و جنگ افزار را می‌دزدند و به طالبان می‌فروشند. این تمسخر آمیز است که در پایان زنجیر اکمالاتی هراس‌افگنان قراردارند.»

وی همچنان در بارۀ سربازان خیالی صحبت کرد و گفت که معاش سربازان خیالی به جیب فرماندهان بلند رتبه می‌رود.

ساپکو اظهار داشت: «جنرال جان نیکلسون، فرماندۀ مأموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان در حال حاضر تلاش دارد که این مشکل را از بین ببرد، اما شمار نیروهای خیالی شاید به ده‌ها هزار تن برسد.»

وی در سخنرانی‌اش بیشتر روی فساد در نهادهای امنیتی تمرکز کرد و گفت که در ۱۵ سال گذشته ایالات متحده حدود ۱۱۷ میلیارد دالر در افغانستان مصرف کرده است.

وی گفت: «ایالات متحده امریکا به تنهایی تا امروز حدود ۱۱۷ میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان کمک کرده است. این مقدار پول که هزینۀ نظامی شامل آن نیست، بیشتر از هزینه‌ای است که ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم در طرح مارشال مصرف کرد. از مجموع این ۱۱۷ میلیارد دالر، ۸ میلیارد آن هنوز مصرف نشده است. علاوه براین، ایالات متحده متعهد است که تا سال ۲۰۲۰ سالانه به مبلغ ۵ الی ۶ میلیارد دالر به افغانستان کمک کند.»

سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در دانشگاه دوک گفت: «در حقیقت در آخرین سفرم در افغانستان دریافتم که نیروهای امنیتی افغان در حال حاضر هیچ استندرد و سیستمی برای شناسایی و ارزیابی از سرباز تا جنرال ندارند.»

ساپکو همچنان به مأموریت امریکا در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت که این مأموریت ناکام بوده است.

وی گفت: «یکی از شکست‌ها در بخش بازسازی، مأموریت مبارزه با مواد مخدر است. ایالات متحده بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دالر برای نابود سازی تولید (کشتزارهای) کوکنار در افغانستان به مصرف رسانده است، اما پس از ۱۵ سال کشت و تولید کوکنار نسبت به هر زمان دیگر بیشتر شده است. با وجود این‌که جنرال نیکلسون گفته است که تقریباً ۶۰ درصد درآمد طالبان از طریق تجارت مواد مخدر است؛ اما مأموریت مبارزه با مواد مخدر ناکام بوده است.»

جان ساپکو در سخنانش در باره‌ی متوقف شدن برخی از پروژه‌ها در افغانستان نیز سخن گفت: «بسیاری از پروژه‌ها متوقف شده و افغان‌ها توانایی فراهم کردن سوخت جنراتور برای روشن کردن و یا هم ذخیره دارو برای این که یک شفاخانه فعالیت داشته باشد را ندارند.»

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟