توانایی هوش مصنوعی برای مشخص کردن زمان مرگ انسان ها

  • انتشار: ۲۴ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 57310

اخیراً تیمی تحقیقاتی از دانشگاه ناتینگهام موفق به توسعه سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی شده اند که می تواند زنده ماندن و یا مرگ بیماران را پیش بینی کند.

به نقل از مجله علمی PLOS، دانشمندان برای این منظور آزمایشات با این سیستم را آغاز کرده اند.برای انجام این تحقیقات اطلاعات پزشکی 500 هزار نفر که از 40 تا 69 سال عمر داشتند مورد بررسی قرار گرفت. این آزمایشات بین سال های 2006 و2010 تا سال 2016 تحلیل و تجزیه قرار گرفت.

گفتنی است سیستم طوری آموزش دیده که چندین تصویر را همزمان مورد آنالیز قرار داده و در آنها علائم و نشانه هایی از بیماری را جستجو کند.

شاید لازم به اشاره نباشد اما مسلماً ماشین ها قادر خواهند بود تا فرآیند تشخیصی را به سرعت به سرانجام رسانند؛ مسئله ای که ممکن است برای یک پزشک متخصص مدت زمان بیشتری به طول انجامیده و نیاز به انجام آزمایشات گوناگون باشد. 

به گفته پروفسور استیون ون، دانشمندان از مدل جدیدی برای پیش بینی زمان مرگ انسان استفاده می کنند که شمار زیادی از عوامل از جمله در رابطه با جمعیت شناسی، بیومتری، موارد کلینیکی و تغذیه را در نظر می گیرد.

در این مدل مثلا از آمار مرگ و میر از سوی وزارت آماربریتانیا در دسترس آنها قرار داده شد استفاده می شود. 
ربات ها در آینده و در صنعت پزشکی کمک های شایانی را به بشریت خواهند کرد و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست.

باید گفت که هدف تیم تحقیقاتی مورد اشاره، تنها توسعه یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص یک بیماری خاص نیست بلکه آنها درصدد هستند تا الگوریتم هایی اساسی و پایه ای را برای تعیین وضعیت کلی سلامتی افراد توسعه دهند و از این رو برای ارتقای سیستم های تشخیصی آینده خود از اسکن های بیشتری بهره خواهند برد.

این سیستم “گریم ایج” نام دارد وبا کمک داده های گسترده و الگوهای تشخیصی موشکافانه می تواند پیامدهای پزشکی یک بیماری را به گونه ای تخمین بزند که پزشکان قادر به انجام آن نخواهند بود.»

به نوشته اسپوتنیک،براساس گفته ها، سیستم مذکور در آزمایشات به عمل آمده موفق شده تا با استفاده از الگوریتم های یادگیری عمیق و با آنالیز سی تی اسکن های 48 بیمار، مرگ آنها در پنج سال آینده را با دقتی 69 درصدی تخمین زند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟