تنش در روابط بحرين و فرانسه

  • انتشار: ۱۴ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 44679

انتقاد سفیر فرانسه در بحرین از وضعیت حقوق بشر در این کشور و اعطای شهروند افتخاری به نبیل رجب، مدافع حقوق بشر در بحرین توسط شهرداری پاریس، خشم مقامات بحرینی را به دنبال داشت.

سیسیل لونگه، سفیر فرانسه در بحرین در 24 جوزا در حساب توییتری‌اش نوشت،«فرانسه شدیدا از طرز برخورد با مدافعان حقوق بشر و معارضین سیاسی در بحرین احساس نگرانی می کند». سیسیل به طور ویژه تایید حکم حبس پنج ساله نبیل رجب را مورد انتقاد قرار داد.

وی همچنین در جمع برخی از دیپلمات‌های غربی اظهار داشت: خاندان آل خلیفه به شدت در حال نزدیک کردن خود به اسرائیل است تا از این طریق ضمن بهره‌گیری از شگردهای سرکوب مخالفان از حمایت های بی حد و حصر امریکا و عربستان برخوردار شود. ما نمی توانیم وضعیت نبیل رجب را نادیده بگیریم زیرا این مساله به حیثیت فرانسه و روح آزادی‌خواهی در اروپا لطمه می‌زند. جرم نبیل این است که از ائتلاف سعودی و جنگ علیه یمن انتقاد نمود و مسؤولان زندان‌ها را به شکنجه زندانیان متهم کرد. همین موضوع و بی بهره بودن بحرینی‌ها از کم‌ترین حقوق شهروندی باعث شد تا او در نوامبر 2018 به پنج سال حبس محکوم شود.

پس از توییت‌های سفیر فرانسه، شورای شهر پاریس روز دوشنبه شهروندی افتخاری به نبیل رجب اعطا کرد. دو منبع دیپلماتیک گفتند بحرین روز جمعه (1/4/97) فرستاده‌ای به فرانسه اعزام کرد تا اعتراض بحرین از این اقدام سفیر فرانسه و شهرداری پاریس ابلاغ کند. این اقدامات فرانسه باعث شد تا رژیم بحرین در سفر پادشاه به فرانسه که قرار بود در اواخر جون صورت گیرد، بازنگری کند.

یکی از این دو دیپلمات گفت: بحرین به فرانسه اطلاع داد که سفر به خاطر فوت یکی از افراد خانواده حاکم لغو شد اما شنیده‌ها حاکیست که پادشاه بحرین به شدت از این اقدام فرانسه خشمگین می‌باشد و ادامه این روند را به ضرر حکومت بحرین می‌داند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه از هرگونه توضیحی در این باره خوداری کرد ولی وزارت امورخارجه گفت که توییت‌های سفیر خود را تایید می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟