تفاوت حملات داعش به ایران و سایر کشورها؛ نیم نگاهی به حملات امروز تهران

  • انتشار: ۱۷ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 24108

اطلس پرس_ رسانه‌های ایران از حملات تروریستی در ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی در تهران خبر می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری اطلس، بعد از آغاز حملات تروریستی امروز؛ ایران و تهران به ترند اول جهانی در تویتر تبدیل شد و مقامات دیپلماتیک برخی کشورها نیز نسبت به این حوادث ابراز نظر کردند و خبر عملیات تروریستی داعش در تهران به تیتر یک خبرگزاریهای مطرح جهان مثل سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی و رویترز بدل شد.
جالب است که خبرگزاری العربیه انگلیسی اولین خبرگزاری بود که این خبرها را مخابره کرد و حتی قبل از اینکه این خبر در رسانه‌هاس ایرانی منتشر شود، آنها اقدام یه انتشار این خبر کردند.
مهاجمان تروریست که مسلح به چند قبضه کلاشنیکف و نارنجک دستی بودند، با لباس مبدل زنانه وارد مجلس شده و اقدام به تیراندازی کردند. همچنین چند مهاجم دیگر نیز همزمان به مرقد امام خمینی، رهبر فقید انقلاب اسلامی حمله کردند که همگی بدست نیروهای امنیتی کشته شدند و تنها یکنفر پاکبان(مامور فضای سبز) در جریان این درگیری کشته شد و چندتن دیگر نیز زخمی شدند.
در عملیات تروریستی مجلس نیز رسانه‌ها از کشته شدن 11 تن و زخمی شدن 39 تن دیگر خبر می‌دهند.
سایت اعماق که گفته می‌شود از سوی گروه تروریستی داعش مدیریت می‌شود، با انتشار یک بیانیه ادعا کرده است که داعش مسئولیت این حملات را پذیرفته است.
از آخرین عملیات تروریستی در ایران هفت سال می‌گذرد و علیرغم تمام تهدیداتی که تروریستان در سالهای اخیر نسبت به ایران داشتند، حملات امروز همه را در بهت و حیرت فروبرده است.
ایران بعنوان کشور امن در منطقه زبانزد است و با اینکه هر روز تروریستان در همسایگی ایران(عراق و افغانستان) دست به حملات تروریستی می‌زنند؛ به ندرت اتفاق مس‌افتد که بتوانند در ایران دست به عملیات تروریستی بزنند‌‌.
حملات تروریستی در تهران از چند منظر تفاوتهایی با عملیاتهای دیگر در سایر کشورها دارد.
نکته اول آمادگی نیروهای امنیتی، انتظامی و دفاعی ایران در برابر تروریستان است. در بسیاری از اماکن عمومی، دیپلماتیک و دولتی شرایط امنیتی بشدت رعایت می‌شود و نفوذ به این اماکن تقریبا غیرممکن است.
در همین رابطه سی‌ان‌ان گفته است : ماموران اطلاعاتی و امنیتی ایران یکی از زبده ترین مامورین امنیتی در جهان هستند و اتفاق امروز نخستین حادثه تروریستی سالهای اخیر در تهران است، در حالیکه ایران در منطقه ای قرار دارد که هر روز شاهد اینگونه حوادث است.
فردریک پلایتگن، خبرنگار معروف سی‌ان‌ان که برای تهیه خبر بارها به ایران سفر کرده، با حضور در برنامه زنده تلویزیونی ویژه در رابطه با حوادث امروز از وقوع این حملات اظهار تعجب کرده و می‌گوید : ساختمان مجلس ایران به شدت فضایی امنیتی دارد و مراجعین چند بار بازرسی می شوند. از طرفی تهران شهر خیلی امنی است و شما هر ساعتی که بخواهید می توانید در شهر تردد کنید، برای همین می گویم احتمال رخ دادن حمله تروریستی در تهران واقعا خیلی خیلی کم بود.
بروز اینگونه وقایع در جهان امروز امری قابل باور و معمولی شده است، با اینحال وقوع حمله به تهران رسانه‌های جهان را دچار شوک کرده است.
نکته دیگری که حمله به ایران را متفاوت می‌کند، وجود ارگانهایی مثل بسیج و نیروهای مردمی است که بعنوان همکار و همراه نیروهای امنیتی فعالیت دارند.
مردم ایران همواره در کنار نیروهای امنیتی بصورت فعال همکاری می‌کنند و مستقیم و بدون واسطه در جریان اتفافات هستند و این امر سبب می‌شود که در تمام کشور مردم بعنوان همکاران امنیت و حفاظت نقش آفرین باشند.
آمادگی نیروهای امنیتی و انتظامی از یکسو و همراهی مردم با این نیروها سبب می‌شود که ضریب وقوع حملات تروریستی در ایران پایین و با حداقل تلفات جانی همراه باشد.
در کنار مسایل امنیتی و همکاری مردم، از بعد روانی نیز وضعیت متفاوت است. دولت ایران در زمینه مبارزه با تروریسم عزم جدی دارد و مردم نیز از منظر روانی این مساله را پذیرفته‌اند و به دولت اعتماد دارند. اما وضعیت در افغانستان به شکل دیگری است، اعتماد مردم نسبت به دولت رفته رفته زایل شده و بسیاری از مردم دولت را دست اندر کار تروریستان می‌دانند و بر این باورند که دولت مرکزی عزم جدی برای مبارزه و از بین بردن تروریستان ندارد.
همه این عوامل باعث می‌شود تا گروههای تروریستی که ایران را بعنوان هدف انتخاب می‌کنند، نتوانند براحتی نفوذ کنند و عملیات انجام دهند.
با این وجود عملیات تروریستی امروز هشداری جدی برای ایران است، این حمله نشان می دهد که حوزه نفوذ گروههای تروریستی به حدی زیاد شده که حتی می توانند وارد مجلس شورای اسلامی ایران شوند.
در دنیای امروز هیچ جا امن نیست؛ تروریسم بین المللی از کنترل صاحبان و پشتیبانانشان خارج شده‌اند و به یک معضل جهانی بدل گشته‌اند.
آنهایی که دیروز با حمایت همه جانبه از گروههای تروریستی سعی در پایین کشیدن برخی قدرتهای منطقه داشتند و تصور می‌کردند با توسل به راههای بی مایه و خشن می‌توانند سایه حکمرانی خود را گسترش دهند؛ امروز جهان را به دهکده‌ای ناامن تبدیل کرده‌اند.
دهکده‌ای که شبانه‌روز آبستن حوادث تروریستی است و هیچ جای آن نمی‌تواند امن باشد.
با توجه به انفجارها و انتحارهای اخیر دهکده جهانی و کشورهایی که قربانی تروریسم هستند؛ می‌توان براحتی پی برد که چه کسانی حامی تروریسم و چه کسانی در خط مقدم مبارزه با این پدیده شوم هستند.

سیدجمال الدین سجادی، کارشناس رسانه
انتهای پیام

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟