تحرکات مشکوک و خطرناک حکمتیار در افغانستان با همکاری بعضی از کشورهای دیگر

  • انتشار: ۱۲ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 36465

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که حدود یک سال پیش توافقنامه صلح با حکومت افغانستان را امضا کرد، هرازگاهی با اظهار نظرهای جنجالی خویش باعث به وجود آمدن تنش هایی شد. اکنون گزارش می شود که وی قصد دارد، با راه اندازی برنامه ای خطرناک با همکاری بعضی از کشورهای منطقه در افغانستان، تحرکاتی را آغاز کند.

حکمتیار که دو ماه پیش در سفری مشکوک عازم ترکیه و عربستان سعودی شده بود اکنون به کمک این دو کشور تلاش هایی را آغاز کرده است که می تواند به نتایج بسیار خطرناکی برای آینده امنیتی افغانستان و منطقه مبدل گردد.

به گزارش دری نیوز، پس از گذشت یک سال از امضای معاهده صلح میان گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان با دولت کابل، اکنون تحرکات وی وارد فاز جدیدی شده است.

حکمتیار که از ابتدای ورود به افغانستان و امضای پیمان صلح با دولت کابل خود را به عنوان حلقه رابط و میانجی میان گروه های مسلح و دولت معرفی می کرد، اکنون سعی می کند نقش خود را به عنوان یک عنصر مهم در صلح افغانستان پر رنگ جلوه داده و از سوی دیگر، جایگاه خود میان گروه های مسلح مخالف دولت و حلقه های بیرونی حامی این گروه ها را نیز تقویت کند.

وی در همین راستا حدود دو هفته پیش نشستی با برخی سران شاخه انشعابی طالبان به رهبری «ملا رسول» در ترکیه برگزار کرد که واکنش های مختلفی از سوی دولت افغانستان، برخی سیاسیون این کشور و همچنین گروه طالبان به رهبری «ملا هبت الله» به همراه داشت. دولت افغانستان صراحتا حضور خود در این نشست را رد کرد و طالبان نیز با انتشار بیاینه و انجام چند حمله بزرگ در کابل اعلام کردند که آنها سر سازش و مذاکره را ندارند.

اما فارغ از هیاهوی تبلیغاتی که همیشه به دنبال این نشست های صوری حاصل می شود، توجه به چند نکته مهم و ضروری است:

نخست: اینکه حکمتیار پس از پایان دادن به حدود ۲۰ سال زندگی مخفیانه و پیوستن به صلح، هنوز نتوانسته است رویه همیشگی خود مبنی بر نظامی گری و استفاده ابزاری از گروه های شبه نظامی به عنوان اهرم فشار را ترک کند.

علیرغم اینکه «خلع سلاح» شدن اعضای حزب اسلامی، یکی از بندهای اساسی و مهم صلح حکمتیار و دولت افغانستان بود، نه تنها این حزب سلاح های خود را بر زمین نگذاشت بلکه در یک سال اخیر بُعد نظامی این حزب جان تازه ای گرفته و حتی درگیری های مسلحانه نیز با دیگر جریان های سیاسی نیز پیدا کرده است.

همچنین حکمتیار کاملا نشان داده است که هنوز ارتباط گیری با شبه نظامیان و استفاده از قدرت نظامی این گروه ها را بر مشارکت در روند دیپلماتیک و مردمی ترجیح می دهد. ارتباط گیری با گروه های مسلح مخالف دولت و برگزاری سرخود نشست با این گروه ها و همچنین دیدارهای صمیمانه ای که میان او و برخی حامیان اصلی این گروه ها انجام می شود همه نشان از آن دارد که حکمتیار کمترین علاقه ای برای تغییر رویه همیشگی خود ندارد.

مساله دیگری که باید به آن توجه نمود، ارتباط وسیع و گسترده گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان با عربستان سعودی، ترکیه و به طور کلی کشورهای حامی افراطی گری است که در یک سال گذشته با توجه به صلح او و دولت افغانستان به طور آزادانه تری در حال شکل گیری است.

بر آگاهان پوشیده نیست که حکمتیار یکی از علاقه مندان و حتی نظریه پردازان جنبش «اخوان المسلمین» است و آرمان های مشترکی میان او و رهبران اخوانی وجود دارد. حکمتیار در دوران تحصیل در دانشکده مهندسی دانشگاه کابل در سال ۱۳۴۸، از جمله افرادی در افغانستان بود که به همراهی سرکردگان حلقات دانشجویی فعال و مبارز از جمله «عبدالرحیم نیازی» و «سیف‌الدین نصرتیار» به هم پیوستند و نسخه‌ افغانستانی «جنبش اخوان المسلمین» را تحت نام «جوانان مسلمان» تاسیس کردند.

«اردوغان»، رئیس جمهور کنونی ترکیه نیز نه تنها از طرفداران جنبش اخوان المسلمین، بلکه از رهبران آن است و عکس هایی از وی در کنار «گلبدین حکمتیار» و «الغنوشی» در ضیافتی در ترکیه در سال ۱۳۷۴ نیز به چشم می‌خورد.

اکنون به نظر می رسد به توجه به فعالیت آزادانه حکمتیار در افغانستان و آرمان های مشترک وی با اردوغان، تلاش این حلقات برای ریشه گیری جنبشی مشترک با محوریت تفکر اخوانی برای تحت تاثیر قرار دادن فضای منطقه، شکل جدی تری به خود گرفته است. به نظر می رسد اردوغان در تلاش است تا با احیای قدرت یار دیرینه اش، نفوذ خود در افغانستان را بیش از پیش نماید و بسیار محتمل است که همکاری نزدیکی میان وی و حزب اسلامی در انتخابات پارلمانی و ریاست ‌جمهوری پیش روی افغانستان نیز به وجود آید.

اما نکته مهم تر در خصوص روابط حکمتیار و ترکیه، گزارشاتی است که خبر از توافقاتی خطرناک برای انتقال رهبری برخی گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و جیش العدل به حکمتیار می دهد.

برخی منابع آگاه اعلام کرده اند که حکمتیار در سفر خود به ترکیه، تحت پوشش مذاکرات صلح به طور ویژه با رهبران برخی گروه های تروریستی همچون جبهه النصره و جیش العدل مذاکره کرده است تا سهمی برای اداره این گروه ها و شاید انتقال رهبری آنها به وی با کمک ترکیه داشته باشد.

سفر حکمتیار به عربستان سعودی بلافاصله پس از سفر به ترکیه با دعوت رسمی بن سلمان، ولیعهد رژیم سعودی نیز مویدی بر صدق این مدعا است که حکمتیار تلاش هایی فرا افغانستانی برای تحت تاثیر قرار دادن امنیت منطقه را آغاز کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟