تجمع اعتراضی در بامیان به دلیل بالا بودن قیمت مصرفی برق

  • انتشار: ۹ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16571

صد ها تن از شهروندان بامیان با راه‌اندازی تجمعی خواستار کاهش قیمت برق از سوی شرکت برشنا شدند، این معترضین آغاز نافرمانی مدنی خود را با آتش زدن بل برق، عکس‌های رییس جمهور غنی و رییس اجرایی اعلام کردند.

معترضان از دولت افغانستان و جامعه جهانی، خواستار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت وارداتی ترکمنستان، از مسیر این ولایت شدند.

به گفتۀ برخی معترضان، شرکت برشنا در ولایت بامیان، برق را با بالاترین قیمت، برای باشندگان این ولایت توزیع کرده است.

معترضان در این گردهمایی از سران حکومت وحدت ملی خواستند، به مطالبات آنها اقدام کند و در غیر آن، هفته آینده دروازه ریاست شرکت برشنا در این ولایت را مسدود خواهد کرد.

همچنان در اعلامیه آنها که در پایان گردهمایی منتشر شد، آمده است، اگر به خواستهای ما رسیدگی نشود، از پرداخت هرگونه مالیات و پول برق به حکومت خودداری خواهیم کرد.

بر اساس اعلامیه، اداره شرکت برشنا در بامیان را بسته و مدیریت آن را به هر نحو ممکن، مردمی خواهند ساخت، همچنان از تمام قوانین و فرامین سرباز خواهیم زد.

معترضان در بامیان، از تمام کشورهای کمک‌کننده و نهادهای بین‌المللی به ویژه بانک انکشاف آسیایی و نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل خواست تا برای تحقق مطالبات حق‌خواهانه آنها همکاری کنند.

همچنان آنها خواستار کاهش قیمت برق از سوی شرکت برشنا در بامیان شدند و گفتند، برق در این ولایت نسبت به ولایات دیگر با بالاترین قمیت توزیع می شود.

عبدل دانشیار یکی برگزارکنندگان این مظاهره گفت “اعتراض امروز مردم بامیان درباره این بود که قیمت برق نسبت به هرولایت دیگردر این ولایت بالای مردم با قیمت بلند توزیع شده است و در عین حال ما بار دیگر از دولت و جامعه جهانی خواستیم تا برق ۵۰۰ کیلوولت، بنابر نیازمندی این ولایت از مسیر بامیان انتقال یابد”.

معترضان خشمگین، برعلاوۀ آتش‌زدن عکس‌های محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی، بل صرفیۀ برق خود را نیز آتش زدند.

آنان تأکید کردند که تا برآورده شدن خواسته هایشان از دادن مالیات و پرداخت صرفیۀ برق به دولت خودداری خواهند کرد.

براساس برآوردی که از سوی شرکت برشنا در ولایت بامیان انجام شده است؛ این ولایت به بیش از ۱۵ میگاوات برق نیاز دارد؛ اما ظرفیت موجود تولید برق آقتابی و دیزلی در این ولایت اکنون به ۱.۵ میگاوات برق می‌رسد.

قیمت فی کیلووات برق در ولایت بامیان فعلاً برای ادارات دولتی و بخش خصوصی ۴۵ افغانی؛ اما برای منازل مسکونی ۱۶ افغانی از سوی برشنا تعیین شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟