تبلیغات غیر قانونی دو وزیر دولت به نفع یک نامزد انتخابات مجلس

  • انتشار: ۱۶ میزان ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 48436

در حالی که بر اساس قانون انتخابات افغانستان، هیچ یک از اعضا و کارمندان دولتی اجازه فعالیت به نفع و یا ضرر یک نامزد انتخاباتی را ندارند، نصیر احمد درانی، وزیر زراعت و فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه به نفع یکی نامزدهای انتخابات پارلمانی از ولایت پکتیا تبلیغ می کنند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان  در ۱۶ اسد/ مرداد سال جاری با صدور فرمانی، تمامى مقام ها، منسوبین و کارمندان نهادهاى دولتی، اعضای شورای ملی و قضات دادستانی را از مداخله در امور انتخابات منع کرد.

ازسوی دیگر، با توه به فقره ١٣ و ٣١ ماده ۹۸ قانون انتخابات، انجام هر نوع تبلیغات به نفع و یا ضرر کاندیدهای انتخاباتی توسط کارکنان دولت و استفاده از دارایی، تسهیلات و منابع دولتی در مبارزات انتخاباتی تخلف شمرده می شود و مرتکب تخلف مندرج اجزای ١٣ و ٣١ حسب احوال، مکلف به پرداخت ١٠ تا ٨٠ هزار افغانی می باشند.

همچنان در ماده ۱۰ قانون انتخابات افغانستان آمده است: «هیچ شخصی نمی تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم در امور انتخابات مداخله نماید و استفاده از هر نوع دارایی، تسهیلات و منابع دولتی، به نفع یا ضرر کاندید مشخص ممنوع می باشد.»

با این حال، «راضیه سعادت منگل»، نامزد انتخابات مجلس افغانستان و نماینده کنونی مردم پکتیا بر خلاف قانون انتخابات از دو وزیر کابینه دولت افغانستان استفاده کرده است.

نصیر احمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری و فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان در دو نوار تصویری جداگانه که در صفحات اجتماعى منتشر گرديده است از مردم ولایت پکتیا خواسته اند تا به راضیه سعادت منگل، نامزد انتخابات پارلمانی رای بدهند.

وزیر زراعت، در کلیپ تبلیغاتی که از سوی ستاد انتخاباتی راضیه سعادت منگل تهیه شده گفته است: «من شاهد هستم وقتی که وزیر انکشاف دهات بودم، می آمد و مشکلات شما را شریک می کرد و به سعی و تلاش این خانم، من پروژه های زیادی را برای این ولایت منظور کردم و حال که در وزارت زراعت آمده ام، یک روز از دست این همشیره راحت ندارم، مشکلات شما را با ما شریک می سازد و تلاش می کند با خوشی و جنگ مشکلات را حل کند، این خواهر با شما و وطن محبت دارد، باید حمایت شود و بار دیگر کامیاب شود و مصدر خدمت برای مردم گردد.»

وزیر زراعت در حالی که در این پیام ویدئویی مستقیما از مردم خواسته است که به راضیه سعادت منگل رای بدهند، به تازگی ادعا کرده است که این ویدئو مربوط به سال گذشته است و هدفش تبلیغ این نامزد نبوده است.

فیروز الدین فیرو،ز وزیر صحت عامهافغانستان  نیز در یک کلیپ ویدئویی گفته است: «وکیله صاحب راضیه منگل، یکی از وکلای واقعاً تلاش­گر و مبتکر است که همیشه نه تنها وزارت صحت عامه افغانستان را حمایت کرده، بلکه فشارهايی را هم برای بهبود وضعیت مردم در افغانستان و خصوصاً برای مردم پکتیا انجام داده است. نقش ایشان در ساختن شفاخانه پکتیا بسیار اساسی بوده و من از حمایتش به وزارت صحت عامه و از خدماتش به مردم قدردانی می کنم.»

دفتر وزیر صحت عامه نیز برای گریز از این تبلیغات غیر قانونی گفته است که این ویدئو سال گذشته در هنگام افتتاح یک شفاخانه در ولایت پکتیا ثبت شده است و به پیکارهای انتخاباتی ارتباطی ندارد.

یادآوری می کنیم که بر اساس قانون انتخباات و فرمان ریاست جمهوری، مقامات، منسوبین و کارمندان نهادهای دولتی، اعم از ادارات ملکی، دفاعی و امنیتی، اعضای شورای ملی، قضات و منسوبین دادستانی، مکلفند تا از مداخله در روند انتخابات خودداری ورزند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟