بیش از 60 درصد جمعیت کشور را بیسوادها تشکیل می دهد!

  • انتشار: ۱۴ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 15410

در مراسمی که روز گذشته (شنبه) به مناسبت بزرگداشت از هفته ی سواد آموزی برگزار شده بود، وزیرمعارف گفت که در حال حاضر در کشور بیش از ده میلیون نفر بی سواد هست که این بیسوادان بیشتر از 60 درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد.

اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف به روز شنبه گفت محو این پدیده مسئولیت‌پذیری همه‌ی شهروندان به‌ویژه دولت را می‌خواهد.

آقای بلخی تأکید کرد که فقر، بدبختی و جنگ از جمله عوامل بی‌سوادی است و برای ریشه کن ساختن این پدیده افغانستان نیاز به اجماع ملی دارد.

آقای بلخی گفت: «هموطنان ما نسبت به هر زمانی دیگر به اهمیت سواد پی برده و آن را یگانه راه پیشرفت و ترقی افغانستان می‌دانند؛ پس محو بی‌سوادی، مبارزه همه افراد جامعه را می‌طلبد.»

در همین حال آقای بلخی گفت برنامه‌ی سوادآموزی وزارت معارف تا هنوز ۶.۵ میلیون نفر را تحت پوشش قرارداده و هم‌اکنون نیز حدود ۱.۱ میلیون نفر دیگر در کورس‌های سواد‌آموزی این وزارت درس می‌خوانند.

مقام‌ها در وزارت معارف می‌گویند بی‌سوادی یکی از چالش‌‎های بزرگ است و در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر در کشور بی‌سواد هستند. هرچند در سال‌های اخیر برنامه‌های زیادی برای محو بی‌سوادی به راه انداخته شده، ولی با گسترش ناامنی، تطبیق این برنامه‌ها محدودتر شده است.

سردار محمد رحیمی، معین سوادآموزی این وزارت گفت تا زمانی که مبارزه با بی‌سوادی به یک مسئولیت دینی و ملی تبدیل نشود، محو آن امکان پذیر نیست .

آقای رحیمی افزود بی‌سوادی در کشور یک چالش بزرگ است ولی بودجه‌ی که دولت برای مبارزه با آن اختصاص داده، یک درصد کل بودجه معارف را تشکیل می‌دهد که با توجه به وضعیت کنونی کشور بسیار ناچیز است.

معاون سواد آموزی گفت، اگر برنامه‌های سوادآموزی مطابق به شرایط کنونی کشور به پیش برده شود، تا سال ۲۰۲۰ سطح بی‌سوادی تا ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و بیشتر از آن ممکن نخواهد بود.

وزارت معارف از رسانه‌های دولتی و خصوصی کشور می‌خواهد که در مبارزه با بی‌سوادی این وزارت را کمک کنند.

هفده‌ام سنبله روز جهانی سواد است و در افغانستان از ۱۰ تا ۱۷ این ماه به نام هفته مبارزه با بی‌سوادی نام گذاشته شده است.

این گفته ها در حالی مطرح می شود که در سال های اخیر، افغانستان همیشه در رتبه های بالای بیسوادی در بین کشورهای جهان، جای داشته است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟